جستجو

کارشناس بین الملل بازار معدن و فولاد در تشریح روش احیا ذخایر میلیارد تنی معادن توده ایی و پلاستری تیتانومگنت ایران از طریق تکنولوژی احیا مستقیم DRTM یا Direct Reduction Titano Magnetite، ورودی را کانی های آهن دار عنوان کرد که شامل چهار کانی آهن هماتیت، آهن مگنتیت، ایلمنیت و کانی تیتانومگنتیت است.

جعفری طهرانی افزود: در این روش با FE Total سی و چهار درصد عملیات احیا مستقیم آهن را انجام می دهند و نیاز پروژه های بزرگ فولادسازی در سواحل مکران و منطقه ویژه خلیج فارس و ایران مرکزی را با توجه به ذخایر بالای این ماده معدنی در استان های سیستان و بلوچستان ، کرمان، مرکزی و …. که در حال حاضر بلااستفاده می باشند، مرتفع نمود و در کنار احیای مستقیم آهن ، فلز استراتژیک تیتانیوم را با ادامه عملیات به عنوان فلزی با ارزش افزوده بالا تولید کرد.

کارشناس بین الملل بازار معدن و فولاد خاطرنشان کرد: در روش احیا مستقیم DRTM دو محصول پایه شامل آهن اسفنجی و روتیل صنعتی استحصال می گردد که با پالایش و فراوری Slag می توان به دی اکسید تیتانیوم با عیار 99.98 درصد و وانادیوم 99 درصد دسترسی پیدا کرد.

به گفته جعفری طهرانی ۵۰ میلیارد تن ذخیره تیتانومگنتیت در کشور وجود دارد.

وی اظهار داشت: با معرفی تکنولوژی کاربردی DRTM متوجه خواهیم شد که کشور ایران چه پتانسیل عظیمی در این خصوص دارد و میلیاردها تن کانسارهای تیتانومگنتیت کم عیار ایران می تواند در آینده نزدیک بحران ناشی از کمبود کانسارهای آهن مگنتیت ایران را مرتفع نموده و با توجه با قیمت بسیار بالای روتیل و دی اکسید تیتانیوم ارزش افزوده چند برابری در مقایسه با آهن مگنتیت برای بخش معدن و بخش تولید فولاد ایجاد نماید.

جعفری طهرانی افزود: با توجه به این تکنولوژی چندین مرحله خردایش کانسارهای تیتانیوم دار، هفت مرحله جدایش ثقلی جهت جداسازی سه کانی ایلمنیت، تیتانومگنتیت و آهن مگنتیتی و آهن هماتیتی، سه مرحله جدایش مغناطیسی و دو مرحله جدایش الکترواستاتیکی آن هم با استفاده از ۳ تن آب به ازا پالایش ۱ تن کانسار ورودی تنها به دو مرحله خردایش و دو مرحله جدایش مغناطیسی و بدون رسیدن به درجه آزاد سازی چهار کانی یاد شده تقلیل پیدا کرده است. حداقل ظرفیت ورودی هر کوره در این فرایند ۵۰ هزار تن در هر سال می باشد.

کارشناس بین الملل بازار معدن و فولاد در آخر اشاره کرد: از ذخایر معادن سیستان و بلوچستان بویژه ذخایر فنوج می توان وانادیوم و طیف قابل توجه ایی از عناصر نادر خاکی از طریق لیچ قلیایی و روش‌ انحصاری الکترودیالیز استحصال کرد.

منبع: کانال تلگرامی کیوان جعفری طهرانی

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.