جستجو

بازار جهانی فولاد تحت تاثیر دامپینگ روسیه و همچنین کاهش تقاضا از سوی چین، متلاطم شده است. قیمت‌ها دچار کاهش شدید شده و این روند بازارهای داخلی کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده است. هزینه بالای تولید فولاد در کشور می‌تواند یک دلیل اصلی برای آشفتگی بازار داخلی باشد.


لطیف دشت بزرگی، مدیرعامل شرکت احداث صنایع و معادن سرزمین پارس (پامیدکو)، معتقد است آنچه صنعت فولاد را در ایران اقتصادی کرده، تغییرات نرخ ارز است؛ اگر قیمت دلار همچنان 3 هزار تومان باقی مانده بود، ما نمی‌توانستیم در کشور فولاد تولید کنیم و امکان توسعه نیز نداشتیم.
قیمت تمام شده فولاد، تحت تاثیر هزینه‌های حمل‌ونقل و حامل‌های انرژی و همچنین عدم دسترسی به تکنولوژی‌های روز دنیا که باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود، در کشور ما بالاست و اگر امروز نرخ ارز به جای 30 هزار تومان، همچنان 3 هزار تومان باقی مانده بود، از حضور در بازارهای جهانی جا می‌ماندیم.
بازار فولاد در دنیا نوسانات شدیدی را تجربه می‌کند و هم‌اکنون تحت تاثیر دامپینگ روسیه و همچنین اتحاد استراتژیک این کشور با چین، دچار تلاطم زیادی شده است. ما بازار فولاد با قیمت هزار دلار را نیز تجربه کردیم اما در حال حاضر این رقم به حدود 450 دلار رسیده است. با این روند، نقش‌آفرینی صنعت فولاد ایران در بازار جهانی به کدام سو خواهد رفت؟

مدیرعامل «پامیدکو» به خبرنگار معدن‌مدیا گفت: در سال گذشته، تقریباً در همین حوالی زمانی، سهم انرژی از هزینه تمام شده محصولات ما حدوداً 4-5 درصد بود اما با یک مصوبه دولت، ناگهان این مقدار 18 درصد افزایش پیدا کرد.
دشت بزرگی با تاکید بر این که ما برای حضور موفق در بازارهای بین‌المللی نیازمند پایبندی به مصوبات جهانی در راستای تولید فولاد سبز هستیم، در غیر این صورت امکان صادرات محصولات از ما سلب می‌شود، بیان کرد: دنیا به سمت استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر و تولید فولاد کربن‌صفر و بدون آلایندگی پیش می‌رود؛ ما باید از هیدروژن پاک به جای سوخت‌های فسیلی استفاده کنیم.

مدیرعامل «پامیدکو» ادامه داد: دو روش برای دسترسی به سوخت هیدروژن وجود دارد؛ تقطیر هوا و تجزیه آب
وی افزود: تجزیه آب به روش الکترولیز بهترین روش دستیابی به هیدروژن است؛ با این روش ما هم به هیدروژن دست پیدا می‌کنیم و هم از اکسیژن تولید شده برای رفع نیاز کارخانه‌ها به گاز اکسیژن استفاده می‌‌کنیم؛ ایالات متحده آمریکا سال‌هاست که از این روش استفاده می‌کند.

دشت بزرگی اضافه کرد: سوزاندن گاز متان برای دستیابی به هیدروژن آسان‌ترین روش است اما زمانی این روش توجیه داشت که گاز طبیعی ارزان و فراوان بود؛ با توجه به افزایش روزافزون قیمت گاز و همچنین آلایندگی سوخت‌های فسیلی و تجدیدناپذیر، باید به سمت استفاده از هیدروژن پاک پیش برویم.
مدیرعامل پامیدکو تاکید کرد: هیدروژن گازی بسیار سبک و کاربردی است. در کشور سوئیس از روش تولید مستقیم گاز هیدروژن (مانند الکترولیز آب) استفاده می‌کنند؛ گندله‌سازی و در کل بخش زیادی از فرآیندهای هزینه‌بر و آلاینده را حذف کرده‌اند.
لطیف دشت بزرگی گفت: متاسفانه ما برای تولید فولاد انرژی زیادی هدر می‌دهیم. بیشترین مصرف برق و گاز را داریم و در عین حال اتلاف انرژی نیز بسیار زیاد است.

به گزارش معدن‌مدیا، جهان در تکاپوی حذف ردپای کربن در تولید فولاد است. هرچند که پیموندن این مسیر نیازمند میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری است، سمت و سوی سیاست‌گذاری‌های بین‌المللی نشان از آن دارد که اکثر کشورهای توسعه‌یافته در این مسیر بسیار ثابت‌قدم هستند و رسیدن به کربن صفر در صنعت و رعایت حقوق محیط زیستی را شرط تعامل اقتصادی با خود قرار داده‌اند. تعهدات، توافق‌نامه‌ها و طرح‌های بین‌المللی موکد این هشدار است که عدم سرمایه‌گذاری صحیح و به موقع در این زمینه، ممکن است زمینه‌ساز حذف بازیگری در صحنه اقتصاد جهانی باشد.

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.