جستجو

شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی ایران موفق به صادرات پنج میلیارد و ۶۲۹‌میلیون دلاری انواع محصولات این بخش از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه شدند.


این میزان صادرات مشتمل بر صدور بیش از ۲۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تن انواع محصولات این بخش بوده است.
میزان صادرات در این مدت در هم‌سنجی با سال ۱۴۰۰ از نظر ارزشی افت هشت درصدی و از نظر وزنی کاهش ۶ درصدی داشته است.
در ۶ ماهه ابتدایی امسال بیشترین میزان صادرات مربوط به زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط با بیش از ۲ میلیارد و ۵۸۷ میلیون دلار بوده است که ۴۵.۹ صادرات محصولات این بخش را به خود اختصاص داده است.
پس از آن، مس و محصولات پایین‌دست با ۷۷۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار، زنجیره آلومینیوم و محصولات با ۵۶۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار، زنجیره روی با ۲۹۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار و گندله سنگ‌آهن با ۲۳۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در رتبه‌های دوم تا پنجم صادرات قرار گرفتند.
همچنین در این مدت ۶ میلیون و ۲۲۹ هزار تن محصولات زنجیره سیمان (سیمان و کلینکر) به ارزش ۱۶۱ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار صادر شد.
بیشترین رشد ارزش صادرات در این مدت نیز متعلق به فلزات و سنگ‌های گرانبها (طلا، نقره و غیره) با ۲۲۷‌درصد بوده است.
«امیر صباغ» مدیر توسعه سرمایه گذاری و اقتصادی ایمیدرو در این زمینه اظهار داشت: افت قیمت‌های جهانی در حال اثرگذاری بر روند صادرات بخش معدن کشور بوده، هرچند از نظر وزنی، وضعیت در شهریورماه بهبود یافته است.
در نیمه نخست امسال بیش از ۲ میلیون و ۴۷ هزار تن انواع محصولات معدن و صنایع معدنی به ارزش ۲ میلیارد و ۱۸۸ میلیون دلار وارد کشور شد که از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب رشد سه درصدی و ۳۱ درصدی داشته است.

منبع: ایرنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.