جستجو

در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲، میزان تولید آلومینیوم در دنیا حدود ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تن بود که در مقایسه با سه ماه ابتدایی این سال، حدود ۳.۳ درصد رشد داشت. چین بیشترین تاثیر را بر افزایش تولید در این بازه زمانی داشت و سهم این کشور در رشد تولید، حدود ۹۳.۵ درصد بود.


در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، تولید آلومینیوم پرایمری در چین به‌ دلیل بحران انرژی کاهش پیدا کرد. این بحران انرژی ناشی از کاهش واردات زغال‌سنگ از استرالیا بود. با تامین زغال‌سنگ مورد نیاز از مبادی وارداتی دیگر مانند اندونزی و روسیه، کاهش واردات زغال‌سنگ جبران شد. در نگاه کلی، تولید آلومینیوم پرایمری روند روبه‌رشدی را در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ تجربه کرده است. میزان تولید این محصول در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲، به ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید که این میزان، نشان از رشد ۳.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت. در فصل اول سال ۲۰۲۰ به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا، روند صعودی تولید آلومینیوم تغییر کرد و در سه ماهه دوم این سال تولید آلومینیوم با افت مواجه شد. پس از بازیابی اقتصادی، میزان تولید آلومینیوم با سرعت قابل توجهی رشد کرد.

آلومینیوم دومین فلز پرمصرف جهان پس از فولاد است و حجم تولید آن بیشتر از سایر فلزات غیرآهنی است. آلومینیوم بادوام، انعطاف‌پذیر، سبک‌وزن، مقاوم در برابر خوردگی، قابل بازیافت و رسانای خوب الکتریسیته و گرما است. یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در تولید آلومینیوم اولیه، انرژی برق است. برای تولید هر کیلوگرم آلومینیوم به ۱3تا ۱۴ کیلووات ساعت انرژی برق احتیاج است. یک چهارم هزینه تولید آلومینیوم اولیه به انرژی اختصاص دارد که سهم قابل توجهی است. در مناطقی مانند کشورهای پیرامون خلیج فارس که از منابع انرژی مانند گاز برخوردار هستند، هزینه تولید برق بسیار ارزان است. یکی از دلایل رشد تولید آلومینیوم در کشورهای عضو «GCC» وجود انرژی ارزان‌قیمت است. تولید آلومینیوم را می‌توان به سه مرحله تقسیم کرد. ابتدا بوکسیت‌هایی که حاوی آلومینیوم هستند، از زمین استخراج شده و در مرحله بعد بوکسیت‌ها به آلومینا یا اکسید آلومینیوم تبدیل می‌شوند. در نهایت در مرحله سوم با استفاده از احیای الکترولیتی، آلومینیوم خالص تولید می‌شود. یکی دیگر از فاکتورهای مهم تولید آلومینیوم، ماده اولیه آن یعنی آلومینا است. در مناطقی که معادن بوکسیت وجود دارد و با عملیاتی آلومینا تولید می‌شود، در نتیجه با وفور ماده اولیه، تولید آلومینیوم نیز افزایش می‌یابد. در کشورهای استرالیا و چین تولید آلومینیوم اولیه زیاد است. علاوه‌براین، تقاضای بالای آلومینیوم در چین، در میزان تولید این محصول بی‌تاثیر نیست.

منبع: کالاخبر

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.