جستجو

با توجه به سود آوری کارخانه های فولادی، عرضه قراضه فولادی در بازار رو به رشد بوده و قیمت جهانی قراضه فولادی پس از ۶ هفته کاهش صعود کرد.

بررسی قیمت جهانی قراضه فولادی

قیمت قراضه فولادی نوع HMS 1/2 در بازار ترکیه طی ۲۱ تا ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲، به ۳۶۰ دلار در هر تن رسید. این در حالی است که قیمت این محصول در ترکیه حدود ۱۷ دلار در هر تن نسبت به هفته قبل افزایش یافته است. بنابراین، قیمت قراضه فولادی برای اولین بار پس از سقوط ۶ هفته ‌ای افزایش یافته است.
فعالان بازار در روز چهارشنبه (۳۰ نوامبر) اعلام کردند با توجه به از سرگیری خرید قراضه فولادی توسط کارخانه‌ های فولاد، قیمت ‌های قراضه فولادی در ترکیه در طول هفته به طور پیوسته افزایش یافته است. بررسی ها نشان داده که تولید کنندگان شروع به پر کردن ذخایر قراضه فولادی خود کرده ‌اند، اما چشم‌ انداز این فعالیت نامشخص می باشد.

بهبود بازار با افزایش قیمت فولاد در چین تسهیل شده است، بنابراین کارخانه های ترکیه شروع به افزایش قیمت محصولات خود کرده و با هزینه بالاتر برای قراضه فولادی موافقت کرده اند. در عین حال، باید توجه داشت که این وضعیت در چین پایدار نیست، بنابراین قراردادهای متوسطی در این کشور منعقد می شود، زیرا عوامل منفی همچنان به کار خود ادامه می دهند.
تحلیل گران بازار در روز چهارشنبه (۳۰ نوامبر) اعلام کردند هدف تامین کنندگان افزایش بیشتر قیمت قراضه فولادی است. کارخانه های فولادی مستقر در ترکیه به نوبه خود تلاش می کنند فولاد نهایی را با قیمت های بالاتر بفروشند، اما تقاضای کم آنها را در شرایط سخت تری قرار می دهد. نرخ پایین جمع آوری قراضه فولادی به صادرکنندگان این امکان را می دهد که بازار را مطابق میل خود تنظیم کنند.

در این میان چندین منبع خبری گزارش دادند صادرکنندگان مطمئن هستند که ذخایر قراضه فولادی در کارخانه ‌های فولاد حتی با در نظر گرفتن ظرفیت‌ های پایینی که در آن فعالیت می ‌کنند، در سطح بسیار پایینی قرار دارد. اما در مقابل، معامله گران انتظار افزایش قیمت بیشتری دارند، زیرا سهام کارخانه ها باید دوباره پر شود.
معامله گران در روز چهارشنبه (۳۰ نوامبر) گزارش دادند قیمت قراضه فولادی در چین تا ۲۵ نوامبر ۲۰۲۲ به ۲.۸۲۹ هزار یوان در هر تن (۳۹۴ دلار در هر تن) رسیده است. این در حالی است که قیمت این محصول در چین نسبت به هفته گذشته با کاهش ۲۳ یوان در هر تن همراه بوده است. به نقل از چندین منبع خبری بازار قراضه فولادی چین تثبیت شده است، اما محدودیت های همه گیر COVID-19 تأثیر منفی بر حمل و نقل مواد خام می گذارد.

تحلیل گران بازار در روز چهارشنبه (۳۰ نوامبر) اعلام کردند با وجود سود آوری کارخانه های فولادی، عرضه قراضه فولادی در بازار رو به رشد است. به این ترتیب کارخانه ها مصرف روزانه مواد اولیه خود را افزایش داده اند. با این حال، انتظار می رود این روند در کوتاه مدت حاکم باشد و شیوع گسترده بیماری می تواند بار دیگر به منابع آسیب برساند. باید توجه داشت که تانگشان در حال حاضر بازرسی محموله ها را تشدید کرده است که باعث شده است ورودی قراضه فولادی از سطح عادی به نصف کاهش یابد.

قیمت قراضه فولادی در ایتالیا در هفته منتهی به روز چهارشنبه (۳۰ نوامبر) ثابت بوده و در محدوده ۳۶۰ تا ۳۹۰ یورو در هر تن گزارش شده است. بررسی ها نشان داد که خرید های فعال قراضه فولادی در ایتالیا که بیشتر در ابتدای ماه نوامبر مشاهده شده بود اکنون متوقف شده است. باید توجه داشت که فولادسازان ایتالیایی سهام خود را پر کرده اند و خود را برای تعطیلی طولانی مدت در دسامبر آماده می کنند.
برخی تاجران در روز چهارشنبه (۳۰ نوامبر) گزارش دادند قیمت های بازار قراضه فولادی فرانسه به دلیل کمبود تقاضا در حال کاهش بوده و قراردادها فقط برای حجم کوچک قراضه امضا می شود. به نقل از منابع خبری تولید کنندگان داخلی برای ماه دسامبر برنامه تولید ندارند، بنابراین انتظار می رود برخی از آنها متوقف شوند.

فعالان بازار در روز چهارشنبه (۳۰ نوامبر) اعلام کردند جو بازار قراضه فولادی ایالات متحده به دلیل رشد نیازهای مصرف‌ کنندگان خارجی در ماه دسامبر بهبود یافته است. علاوه بر این، با توجه به این که کاهش عرضه قراضه فولادی احتمالاً تأثیر مثبتی بر قیمت گذاری خواهد داشت، قیمت ها به کف خود رسیده اند. در عین حال فعالان بازار معتقد هستند که وضعیت بازار قیمت قراضه فولادی را تعیین می کند.
به نقل از چندین منبع خبری، قیمت قراضه فولادی به زمان جمع آوری مواد اولیه و فعالیت در بازار محصولات فولادی نهایی بستگی دارد. باید توجه داشت که حجم کم عرضه قراضه فولادی این امکان را برای تامین کنندگان فراهم می کند که قیمت ها را تحت کنترل داشته باشند، اما عدم تقاضا برای فولاد نهایی اجازه نمی دهد که قیمت ها بالاتر از سطح قابل قبول برای مصرف کنندگان افزایش یابد.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داده بود، مصرف جهانی قراضه فولادی در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۲ با ۸.۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ رو به رو بوده است. بررسی داده ها نشان داد میزان مصرف جهانی قراضه فولادی در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۲ به ۲۴۸.۷۹ میلیون تن رسیده است. باید توجه داشت که کاهش تقاضا در بازار قراضه فولادی به دلیل کاهش تولید جهانی فولاد است. داده های انجمن جهانی فولاد نشان داد در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۲، تولید جهانی فولاد به ۹۴۹.۴ میلیون تن رسیده است که نسبت به سال قبل با کاهش ۵.۵ درصدی همراه بوده است.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.