جستجو

با توجه به اینکه قیمت جهانی فولاد در چند ماه گذشته دچار کاهش شده بود این روند بر بازار داخلی هم تاثیر گذاشته و فعالان این عرصه در کشور را با نگرانی روبه رو کرده است طوری که تاکید می شود امروز بزرگترین چالش فولادی ها کاهش قیمت هاست اما کارشناسان باور دارند که این روند موقتی بوده و به طور حتم فولادی ها دوباره با افزایش قیمت روبه رو خواهند شد.


گفته می شود کاهش قیمت ها در بازار داخلی در حالی صورت گرفته که بسیاری از مصرف کنندگان ورق فولادی این محصول را با قیمت های قبل خریداری کرده بودند اما این موضوع موجب شده تا موجودی ورق در انبارها بیش از میزان مصرف روزانه شود و صنایع پایین دستی با مساله کاهش قیمت مواد اولیه و محصولات نهایی روبه رو شوند؛ موضوعی که نگرانی ها را برای آینده قیمت ها در بازار داخلی افزایش داده است. اما مساله مهم این است که اخیرا قیمت ها در سطح جهانی تکان خورده و از آنجا که بازارهای ما هم تابع دنیا است بنابراین ظرف یکی دو ماه آینده قیمت ها روند افزایشی را در پیش می گیرند و در نهایت در حوزه فولاد و سنگ آهن نیز شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود.

افزایش قیمت در حوزه سنگ آهن و فولاد

تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی آهن و فولاد در این خصوص به گفت: قیمت های جهانی فولاد و سنگ آهن در طول دو ماه گذشته کاهش یافته بود که این روند روی بازار فولاد ایران هم تاثیر گذاشت اما در حال حاضر شاهد هستیم قیمت ها روند افزایشی به خود گرفته اند.
کیوان جعفری طهرانی خاطرنشان کرد: در طول دو هفته اخیر قیمت ها تکان خورده اند بنابراین با توجه به این مهم باید منتظر ماند تا قیمت های جهانی در کل افزایش پیدا کند.
او با اشاره به اینکه ایران نیز تحت تاثیر قیمت های جهانی است ادامه داد: این روند به بازارهای داخلی نیز منعکس شده و در نهایت در حوزه فولاد و سنگ آهن ما نیز شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود.
تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی آهن و فولاد با اشاره به اینکه این روند در ایران کندتر پیش خواهد رفت، ادامه داد: از آنجا که همیشه بازار داخلی ایران دو ماه از بازار خارجی عقب تر بوده است؛ در نتیجه ما نیز در آینده نزدیک چنین روندی را شاهد خواهیم بود.

بانک ها به کمک صنایع بیایند

کارشناسان درباره تبعات کاهش قیمت در بازار فولاد باور دارند صنایعی که در این زنجیره کامل نیستند با چالش بیشتری مواجه خواهند شد. این صنایع باید خود را به فروش با قیمت های جدید وفق دهند که به نوعی تحمل این زیان زمانبر خواهد بود و ممکن است این مشکل، شرکت های زنجیره فولاد را به شدت دچار مشکل کند.
در این خصوص جعفری طهرانی ادامه داد: اما عواقب این موضوع ممکن است به بانک ها نیز کشیده شود، زیرا بسیاری از خریدهای انجام شده در زنجیره فولاد به صورت اعتبار اسنادی بوده و در حال حاضر خریداران نمی توانند آن اعتبارات را تکمیل کنند و این مساله معوقات بانک ها را افزایش خواهد داد. این در حالی است که گفته می شود در این راستا بانک ها می توانند به کمک صنایع آمده تا اتفاقات این چنینی باعث تعطیلی یا ورشکستگی کارخانجات کشور نشود.
به هر حال، هر چند که برخی باور دارند دولت باید به دنبال چاره اندیشی برای این موضوع باشد تا امکان کاهش قیمت ها از بین برود اما برخی دیگر این روند را تحت تاثیر شرایط جهانی دانسته و به بازگشت قیمت ها خوشبین هستند.

منبع: کانال تلگرامی کیوان جعفری طهرانی

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.