جستجو

سرپرست دفتر بهره برداری معادن وزارت صمت گفت: براساس قانون بودجه 1401 و مصوبات قانونگذار که مجلس شورای اسلامی است، وزارت صمت مکلف به فعال کردن معادن است و اگر وزارت صمت نخواهد قانون را رعایت کند و مفاد قانونی 1401 را اجرا نکند، از قانون تخطی شده است.


مهدی حمیدی به مخالفت صریح سازمان محیط زیست با مزایده معادن و نامه رئیس سازمان محیط زیست به وزیر صمت دراین خصوص اظهارداشت: تمام معادنی که اخیرا به مزایده رفته اند، قبل از مزایده، استعلام شده‌اند و مجوزهای بهره برداری آنها اخذ شده است.
وی با بیان اینکه معادن مزایده شده، معادن جدیدی نیست و قدیمی اند، گفت: تمام معادن مزایده ای، معادنی هستند که معدنکاری در آنها از قدیم بوده و مجوز بهره برداری آنها از قبل اخذ شده و اکنون شرکت یا شخص بهره بردار از استخراج و اکتشاف معادن دست برداشته و یا براساس تعهدات ایجاد شده اکنون زمان آن منقضی شده و بهره بردار یا وزارت صمت این معادن را به مزایده گذاشته است.
این مقام مسئول در وزارت صمت تصریح کرد: مزایده ۵۳۴۹ معدن از مطالبات مردم در حوزه معدن بود که بارها از مسئولان وزارت صمت خواسته بودند محدوده های معدنی موجود را به مزایده بگذارند، زیرا با انصراف بهره برداران از بهره برداری محدوده‌های معدنی ، اختیار معادن به وزارت صمت می رسد و از آنجا که وزارت صمت نمی‌تواند بنگاهداری و معدنکاری کند، لذا ذخایر عظیم معدنی غیرفعال می‌ماند که به معنای راکد ماندن مطالبات مردم است.
حمیدی با اشاره به اظهارات رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست درباره مزایده معادن و آلودگی زیست محیطی، گفت: من اطلاع زیادی از اظهارات ایشان ندارم اما طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ و مصوبات قانونگذار که مجلس شورای اسلامی باشد، وزارت صمت مکلف به فعال کردن معادن است و اگر وزارت صمت نخواهد قانون را رعایت کند و مفاد قانونی ۱۴۰۱ را اجرا نکند، از قانون تخطی شده است. به عبارت دیگر، مزایده معادن اقدامی در راستای تکالیف قانونی قانونگذار و موازین قانون انجام شده است.
سرپرست دفتر بهره برداری معادن وزارت صمت با طرح این پرسش که آیا لازمه حفظ محیط زیست حذف معدن کاری و عملیات معدنی است، اظهارداشت: قانون جهانی کار یک شغل در معدن ۱۷ شغل ایجاد می‌کند، این درحالی است که ذخایرمعدنی تامین کننده مواد اولیه تمام واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی کشور همچون فولاد، انرژی، خودرو و سیمان است. حال این سوال مطرح است که آیا در کل دنیا معدنکاری را برای حفظ محیط زیست حذف می کنند و آیا کار در معدن باعث صدمه زدن به محیط زیست می شود؟

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.