جستجو

یک فعال صنفی آهن و فولاد اعلام کرد : قیمت آهن و فولاد در بازار در یک هفته اخیر با ثبات نسبی همراه شد اما احتمال افزایش قیمت محصولات فولادی با توجه به قطعی گاز وجود دارد.


محمد صادق چیت ساز اظهارداشت: یکی از مهمترین موارد تاثیرگذار در تغییرات قیمتی بازار ارز و طلا بود که تقریبا با افزایش قیمت همراه بود و سکه هم رکورد قیمتی خود را شکست اما با این حال، افزایش قیمت زیادی در بازار آهن و فولاد شاهد نبودیم و در این بازار ثبات قیمت‌ها یا اندکی افزایش رصد شد.
وی گفت: در دومین هفته آذرماه قیمت هرکیلوگرم تیرآهن ۱۰۰ تومان افزایش و قیمت هر کیلو گرم نبشی ناودانی ۵۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش داشت، مضن اینکه قیمت پروفیل هرکیلوگرم ۲۲ هزار تومان معامله شد.

این عضو هیات مدیره اتحادیه صنفی آهن و فولاد تهران با اشاره به موضوعات صادرات محصولات فولادی در چهار ماه اخیر، تصریح کرد: کاهش تقاضا و خرید آهن در چند ماه اخیر در بازار ایران موجب شد حدود ۴۰ درصد بیشتر از سایر کشورها محصولات فولادی به بازارهای صادراتی عرضه شود و به فروش برسد. در این راستا، ایران توانست در جایگاه بالاتری در صادرات محصولات فولادی در مقایسه با دیگر کشورها قرار گیرد.
چیت ساز، سهمیه بندی و کمبود انرژی را مهمترین عوامل تاثیر گذار بر تولیدات محصولات فولادی ایران عنوان کرد و گفت: موضوع برق ، تامین گاز، قیمت پایه بورس کالا و گران شدن آهن اسفنجی مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت فولاد و محصولات فولادی در هفته اخیر بود.

وی با اشاره به اینکه تامین برق واحدهای تولیدی فولاد در تابستان بسیار خوب مدیریت شد، افزود: تامین گاز فولادسازان از دیگر موضوعاتی است که تاثیر مستقیم بر تولید محصولات فولادی در زمستان پیش رو دارد و احتمال می رود با توجه به قطع شدن گاز برخی از واحدهای فولادی، تبعات افزایش قیمت محصولات فولادی را به زودی شاهد باشیم.
این عضو هیات مدیره اتحادیه صنفی آهن و فولاد تهران درپاسخ به پرسش فولادبان مبنی بر انبار و ذخیره گندله در واحدهای تولید گندله خاطرنشان کرد: تمام کارخانه ها و واحدهای تولیدی آهن اسفنجی سهمیه گندله دارند اما علت افزایش موجودی گندله و کمبود آهن اسفنجی با قیمت بالا در بازار، نبود و قطعی گاز مصرفی است و همین عامل موجب شده تبدیل گندله به آهن اسفنجی سخت باشد.

چیت ساز درباره عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا و افزایش قیمت آن اظهارداشت: آهن اسفنجی شنبه هفته آینده در بورس کالا با قیمت ۹ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه خواهد شد که با احتساب ارزش افزوده به ۱۰ هزار و ۴۶۰ تومان خواهد رسید، با این حال، تقاضای آهن اسفنجی در بورس کالا با رقابت شدیدی همراه خواهد بود و احتمال می رود قیمت اسفنجی به ۱۱ هزار تومان هم برسد که طبعا در قیمت شمش هم تاثیر گذار خواهد بود و قیمت شمش را افزایش خواهد داد.
وی درباره پیش بینی قیمت آهن و فولاد ومحصولات فولادی در هفته آینده گفت: قیمت آهن اسفنجی و شمش به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت و بالتبع قیمت تیرآهن ، میلگرد و ورق هم متاثر از افزایش قیمت‌های جهانی و کمبود گاز، افزایش قیمت خواهد داشت.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.