جستجو

با توجه به حمله روسیه به اوکراین و مسدود شدن بنادر در اوکراین، میزان سنگ آهن وارد شده به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا کاهش یافته است.

بررسی میزان واردات سنگ آهن به منطقه خاورمیانه

پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، صادرات سنگ آهن اوکراین به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا متوقف شد. در سال ۲۰۲۱، حجم سنگ آهن تحویل داده شده از اوکراین به این مناطق حدود ۱.۷ میلیون تن بود. آقای Stanislav Zinchenko مدیر عامل مرکز GMK، در سخنرانی خود در کنفرانس سالانه آهن و فولاد خاورمیانه ۲۰۲۲ که در دبی (امارات متحده عربی) برگزار شد اعلام کرد که برای از سرگیری عرضه سنگ آهن و محصولات فولادی از اوکراین به خاورمیانه و شمال آفریقا، لازم است که انسداد بنادر در اوکراین رفع شود.

فعالان بازار در روز سه شنبه (۱۳ دسامبر) اعلام کردند تنها رفع انسداد بنادر دریای سیاه امکان بازگشت سنگ آهن از اوکراین به بازار خاورمیانه و شمال آفریقا را فراهم می کند.

در این میان برخی منابع خبری گزارش دادند در واقع کشتی های جنگی روسیه مانع از عرضه محصولات سنگ آهن از بنادر دریای سیاه اوکراین می شوند. همچنین باید توجه داشت که شرکت های داخلی اوکراین محصولاتی با محتوای آهن بالا به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا عرضه می کنند. در این میان بررسی ها نشان داد که الجزایر بیشترین آسیب را از این اختلالات در عرضه داشته است.

تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۱۳ دسامبر) گزارش دادند جنگ بین روسیه و اوکراین همچنین باعث اختلالات دیگری در زنجیره تامین MENA شده است. بررسی ها نشان داده کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا محصولات فولادی خام و محصولات فولادی طویل را از اوکراین خریداری نمی کنند. همچنین میزان واردات محصولات فولادی نیمه تمام فولاد و محصولات فولادی تخت از اوکراین به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا کاهش یافته است. بنابراین ضررهای وارد شده از حمله روسیه به اوکراین در بازار محصولات فولادی به اندازه کافی بزرگ می باشد. به عنوان مثال، قطر در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۲، حدود ۱۲۹ هزار تن محصولات نیمه تمام فولاد اوکراین را از دست داد.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، بخش فولاد اوکراین از محاصره دریای سیاه توسط نیروی دریایی روسیه آسیب زیادی دیده است. در تحقیقات مرکز GMK بیان شده است که حمل و نقل دریایی مسیر اصلی صادرات بوده و بسته شدن آن آسیب زیادی به بازار می زند. قبل از جنگ، سهم حمل و نقل دریایی در صادرات سنگ آهن ۶۰ درصد، آهن خام و فولاد ۸۰ درصد بوده است. اکنون تنها بنادر Danube در اوکراین به فعالیت خود ادامه می دهند، اما ظرفیت های نسبتا کمی دارند و نمی توانند مشکلات لجستیکی موجود را حل کنند.

در این میان برخی منابع خبری اعلام کردند صادرکنندگان بخش آهن و فولاد اوکراین مجبور شدند جریان محموله ها را از طریق راه آهن به بنادر دریایی اتحادیه اروپا هدایت کنند، اما هیچ ظرفیت رایگانی برای جابجایی تمام محموله های اوکراینی وجود ندارد. علاوه بر این، بررسی ها نشان داد که گذرگاه‌ های راه‌ آهن در مرزهای کشورهای اروپایی نیز نمی ‌توانند با افزایش حجم محموله‌ های اوکراینی مقابله کنند، بنابراین واگن ‌های ریلی برای مدت طولانی در مرزها در صف می ‌مانند. در نتیجه، پس از حمله روسیه به اوکراین میانگین فاصله تا بندر مبدا برای صادرکنندگان اوکراینی ۵ برابر و هزینه تحویل به بندر مقصد به طور متوسط ۳ تا ۴ برابر افزایش یافته است.

معامله گران در روز سه شنبه (۱۳ دسامبر) گزارش دادند مسدود شدن بنادر منجر به زیان قابل توجهی در صادرات محصولات فولادی می شود. بر اساس برآوردهای مرکز GMK، حجم ماهانه چنین ضررهایی ۴۲۰ میلیون دلار است. باید توجه داشت که در حال حاضر برای کشور اوکراین همه فرصت ها به منظور افزایش تولید و صادرات محصولات فولادی با رفع انسداد بنادر ایجاد خواهد شد.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.