جستجو

با توجه به انتظارات بهبود وضعیت اقتصادی چین که ناشی از کاهش محدودیت های سخت گیرانه کووید ۱۹ بود، قیمت سنگ آهن چین افزایش یافت.

بررسی قیمت سنگ آهن چین

داده های منتشر شده توسط Nasdaq در روز جمعه (۱۶ دسامبر) نشان داد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می در بورس کالای دالیان برای هفته ۸ تا ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲ به ۸۴۱.۵ یوان در هر تن (۱۲۰.۶۵ دلار در هر تن) رسید. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان نسبت به هفته قبل ۳.۱ درصد افزایش یافته است. بنابراین بررسی ها نشان داد، قیمت سنگ آهن برای هفتمین هفته متوالی در حال افزایش است و به حداکثر خود از ۱۳ ژوئن ۲۰۲۲ رسیده است.
فعالان بازار اعلام کردند معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه ژانویه در بورس سنگاپور نیز در هفته منتهی به روز جمعه (۱۶ دسامبر) در محدوده ۱۰۹.۹ دلار در هر تن شنیده شد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن نسبت به قیمت اعلام شده در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۲۲ حدود ۰.۵ درصد کاهش یافته است.
به نقل از برخی منابع خبری، قیمت سنگ آهن با خوش بینی نسبت به چشم انداز بهبود اقتصادی چین در سال ۲۰۲۳ به افزایش خود ادامه داد، زیرا معامله گران نسبت به کاهش محدودیت های قرنطینه توسط مقامات چینی اطمینان بیشتری پیدا کردند.
معامله گران در روز جمعه (۱۶ دسامبر) گزارش دادند کشور چین که بزرگترین تولیدکننده فولاد در جهان است، شروع به برداشتن تدابیر سختگیرانه برای کنترل ویروس کرونا کرده است که قبلاً باعث اعتراضات معامله گران شده بود و به شاخص های اقتصادی ضربه زده بود.
همچنین به نقل از برخی تاجران، پکن همچنین تدابیر و برنامه هایی را برای تقویت حمایت از بخش ضعیف املاک و مستغلات داخلی، که بخش عمده ای از تقاضای فولاد چین را تشکیل می دهد، اعلام کرد.
تحلیلگران بازار در روز جمعه (۱۶ دسامبر) گزارش دادند ANZ پیش از این پیش بینی خود را برای رشد تولید ناخالص داخلی چین از ۴.۲ درصد به ۵.۴ درصد در سال ۲۰۲۳ پیش بینی کرده بود. بررسی ها نشان داد بهبود انتظارات در بازار سنگ آهن چین به دلیل کاهش محدودیت های قرنطینه برای تحریک تقاضای داخلی امکان پذیر بود.
منابع خبری در روز جمعه (۱۶ دسامبر) اعلام کردند از آنجایی که بازار تصمیم گرفت بر لفاظی مثبت پکن برای تثبیت اقتصاد تمرکز کند، قیمت بیشتر فولاد تمام شده نیز افزایش یافته است.
با این حال بررسی ها نشان داد موج کنونی شیوع ویروس کرونا ممکن است کاهش فعالیت اقتصادی در چین را افزایش دهد. برای جلوگیری از این امر، سیاست گذاران کشور به دنبال تحریک افزایش مصرف فولاد و رشد سرمایه گذاری هستند، زیرا افزایش تقاضای داخلی به کشور کمک می کند تا با ریسک های خارجی مقابله کند و در سال های آینده به رشد اقتصادی با کیفیت بالاتری دست یابد.
به نقل از برخی معامله گران، اجرای شتابان طرح‌ های ثبات اقتصادی و بهینه ‌سازی سیاست مهار همه‌ گیری، روحیه بازارهای مواد اولیه و فولاد تمام شده را افزایش می ‌دهد. در نتیجه این امر به نوبه خود اجازه می دهد تا قیمت ها در سطح بالایی حفظ شود. در عین حال، افزایش موارد بیماری ممکن است مقامات چینی را مجبور به بازگشت به محدودیت های قرنطینه گسترده کند که به نوبه خود باعث سقوط دوباره قیمت سنگ معدن خواهد شد.
آقای Andrii Glushchenko ، تحلیلگر مرکز GMK اظهار کرد: در حال حاضر، وضعیت بازار سنگ آهن مبهم می باشد، اما خوش ‌بینی محدود در بازار حاکم است. باید توجه داشت نشانه هایی از بهبود تقاضا برای فولاد در اتحادیه اروپا وجود دارد. اقدامات دولت چین برای حمایت از اقتصاد به ما این امکان را می دهد که امیدوار باشیم که بدترین اتفاقات پشت سر گذاشته شده است.
همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داده بود، در ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ شرکت های فولادی چین واردات سنگ آهن را به ۱.۰۲ میلیارد تن رساند. این در حالی است که میزان سنگ آهن وارد شده به چین در ۱۰ ماه نخست ۲۰۲۲ حدود ۲.۱ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته اند. بررسی ها نشان داد در ماه نوامبر ۲۰۲۲، چین ۹۸.۸۵ میلیون تن سنگ آهن وارد کرد که ۵.۸ درصد کمتر از سال گذشته بوده است.
فعالان بازار در روز جمعه (۱۶ دسامبر) گزارش دادند چین بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان است. به نقل از برخی منابع خبری فولادسازان چینی در سال ۲۰۲۱ تولید فولاد را ۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش داده و به ۱.۰۳ میلیارد تن رساندند. بررسی ها نشان داد کشور چین قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۲ به کاهش تولید سنگ آهن ادامه دهد.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.