جستجو

تازه ترین گزارش‌ها از بازار جهانی فولاد نشان می‌دهد: صادرکنندگان روسی به افزایش قیمت پیشنهادی ورق گرم ادامه می‌دهند.


در پی افزایش قیمت ورق گرم در بازار ترکیه خریدار اصلی فولاد روسیه و قیمت‌های پیشنهادی بالاتر از رقیبان آسیایی، در ۷ روز منتهی به ۱۹ دسامبر (۲۸ آذرماه ۱۴۰۱) صادرکنندگان ورق گرم روسیه به افزایش قیمت پیشنهادی خود ادامه دادند.
ارزیابی هفتگی فست‌مارکتز نشان می دهد: قیمت ورق گرم فولادی، exw ترکیه در بازه ۶۶۰ تا ۶۷۰ دلار به ازای هر تن بود درحالی که این محصول در هفته گذشته در بازه قیمتی ۶۵۰ تا ۶۷۰ دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.
در این میان، در این مدت قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی هند به ترکیه با افزایش ۱۵ دلاری به ازای هر تن، به بازه قیمتی ۶۴۵ تا ۶۵۰ دلار به ازای هر تن با شیوه معاملاتی cfr رسید، این درحالی است که محصول صادراتی چین به ترکیه در بازه ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار به ازای هر تن با شیوه معاملاتی cfr پیشنهاد شد که این بازه قیمتی حاکی از افزایش ۵ دلاری به ازای هر تن در مقایسه هفتگی است.
تازه ترین گزارش‌ها حاکی از آن است که توزیع‌کنندگان روسی قیمت پیشنهادی خود را افزایش دادند. در این راستا، شرکت «نوولیپتسک استیل» – تنها شرکت فولادسازی روسیه که از تحریم‌های وضع شده علیه این کشور در طول جنگ روسیه و اوکراین دور ماند- برای این محصول پیشنهاد قیمتی در بازه ۶۴۰ تا ۶۴۵ دلاری به ازای هر تن با شیوه معاملاتی cfr ارائه کرد که معادل ۶۰۵ تا ۶۱۰ دلار به ازای هر تن با شبوه معالاتی فوب دریای سیاه است.
همچنین پیشنهادات خریداران ورق آسیایی برای ورق گرم بین ۶۱۰ تا ۶۲۰ دلار به ازای هر تن با شیوه معاملاتی cfr ترکیه شینده شده است. درحالی که آنها حاضر بودند برای محصول روسی، بین ۶۰۵ تا ۶۱۵ دلار به ازای هر تن با شیوه معاملاتی cfr معادل ۵۷۰ تا ۵۸۰ دلار به ازای هر تن با شیوه معاملاتی فوب بپردازند.
نکته فابل توجه اینکه با توجه به عدم همخوانی پیشنهادات کارخانه و خریدار، معامله‌ای در زمان انتشار این نشریه گزارش نشده است.
در همین راستا، یک منبع توزیع‌کننده در بازار ترکیه اظهار داشت که کاهش خرید در بازار لوله و پروفیل و ورق دلیل اصلی کاهش تقاضای ورق گرم صادارتی به ترکیه بود.
علاوه بر این، یک فعال بازار در ترکیه عقیده دارد که خریداران منتظر تغییر شرایط بوند و دست به اقدامی نزدند، زیرا با رشد قیمت در بازار داخلی و صادراتی مواجه شدند.
از سوی دیگر، در حالی ورق گرم صادراتی شرکت روسی «نوولیپتسک استیل» (ان ال ام کی) در مصر با قیمت ۶۶۰ دلار به ازای هر تن با شیوه معاملاتی cfr ارائه می‌شد که یک خریدار مصری در این رابطه گفت: هزینه حمل محموله ۱۰ هزار تنی از دریای سیاه به دمیاط –شهری بندری در مصر- بین ۵۵ تا ۶۰ دلار به ازای هر تن بود.
وی در این رابطه افزود: فولادسازی تحریم شده روسی «ماگنیتوگورسک» (ام ام کی) در صادرات محصول خود تمایلی نشان نداده و یک محمول ۵ هزار تنی را با قیمت ۶۵۵ دلار به ازای هر تن با شیوه معاملاتی cfr پیشنهاد کرده است. هزینه حمل این حجم پایین بین ۶۵ تا ۷۰ دلار به ازای هر تن برآورد شده است.
این منبع مصری در ادامه تحلیل کرد که قیمت‌های دو شرکت «ان ال ام کی» و «ام ام کی» معقول بوده است اما تنها تعداد محدودی از خریداران می‌توانستند با این قیمت موافقت کنند که دلالت بر مشکلات ارزی کشور دارد و تنها شرکت‌های مصری که صادرات انجام می‌دهند، توانایی خرید این محصولات را دارند.
در روز ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر ماه ۱۴۰۱)، ارزش روبل روسیه (واحد پول این کشور) ۴ درصد نسبت به هفته گذشته کاهش یافت. قیمت دلار، ۶۴٫۸۴ روبل بود در حالی که در هفته قبل، این نرخ ۶۲٫۳۵ روبل گزارش شده بود. براساس گفته برخی فعالان بازار، افزایش نرخ ارز منجر به افزایش تمایل فروشندگان روسی به صادرات خواهد شد و به آنها این اجازه را می‌دهد که تخفیف ارائه دهند.
براساس ارزیابی فست‌مارکتز، قیمت ورق گرم صادراتی، فوب دریای سیاه در بازاره ۵۷۰ تا ۶۰۵ دلار به ازای هر تن بود که این بازه قیمتی نسبت به گذشته ۵ تا ۱۵ دلار افزایش به ازای هر تن را نشان می‌دهد. این محصول در جمعه گذشته در بازه ۵۶۵ تا ۵۹۰ دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.