جستجو

یک فعال فولادی گفت: در سال‌های اخیر در فصل زمستان به کارخانه‌های تولیدی به جای گاز، سهمیه مازوت تخصیص داده می‌شد اما این مساله مشکلات زیست‌محیطی از جمله آلودگی هوا را به همراه خواهد داشت.


علی یاری با اشاره به اعمال محدودیت و قطعی گاز برای صنایع فولاد و پتروشیمی، مطرح کرد: اگرچه کل مصرف گاز زنجیره فولاد فقط ۷ درصد مصرف کشور است اما با توجه به آغاز محدودیت گاز در فصل زمستان باید مراقب بود که زنجیره ارزش فولاد دچار مشکل نشود، چرا که محدودیت بدون کارشناسی، بدون برنامه‌ریزی صحیح و لحاظ کردن اطلاعات واقعی از همه صنایع، سبب آسیب جدی به تولید فولاد کشور می‌شود.

وی گفت: ترکیب مصرف گاز در کشور به گونه‌ای است که حدود ۱۱ درصد خوراک پتروشیمی، ۹ درصد سوخت پتروشیمی، ۴۱ درصد مصارف خانگی و ۲۵ درصد صنایع، کل زنجیره فولاد را در برمی‌گیرد. با این حساب، قطع و محدودیت گازی فولادی‌ها می‌تواند یک چالش بزرگ برای اقتصاد صنعتی کشور محسوب شود.

این فعال فولادی با بیان اینکه سوخت مازوت در سال‌های اخیر جایگزین گاز شده است، گفت: در صورتی که برای کارخانه‌های کوچک فولادسازی در ایام زمستان گاز تخصیص داده نشود، چون گازسوزند و کوره‌شان نمی‌تواند بدون گاز کار کند، مجبور به تعطیلی واحدهای خود هستند. بر همین اساس، شرکت‌های این حوزه ضرر و زیان زیادی را متحمل خواهند شد. البته این ضرر به تمام جامعه سرایت پیدا خواهد کرد و ادامه این روند، وضعیت را برای تمام زنجیره فولاد دشوار خواهد کرد.

یاری در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه در سال‌های اخیر برای جبران این محدودیت‌ها، در فصل زمستان به کارخانه‌های تولیدی به جای گاز، سهمیه مازوت تخصیص داده می‌شد و معمولاً اکثر کارخانه‌های بزرگ مثل کارخانه‌های سیمان و فولاد که گازسوز هستند، این امکان را دارند در ایام زمستان با مشعل مازوت کار کنند اما این مساله مشکلات زیست‌محیطی از جمله آلودگی هوا را در کلان‌شهرها را به همراه خواهد داشت.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.