جستجو

به دنبال افزایش تقاضا برای باتری ها در سراسر جهان، برگ برنده ای برای اندونزی جهت راه اندازی کارتل بین المللی مواد اولیه در این صنعت به وجود آمده است.

با گسترش خودروهای الکتریکی که تقاضا برای مواد اولیه کلیدی باتری، مانند نیکل را افزایش داده، اندونزی شروع به لابی برای راه اندازی کارتل بین المللی مواد اولیه باتری مشابه اوپک برای نفت کرده است. اندونزی در این طرح به جای کنترل صادرات نفت، با اتحاد معدنچیان برتر برای آن ها امکان هماهنگی خود با بازار را فراهم می کند.

طرح اندونزی برای ایجاد کارتل بین المللی نیکل ، کبالت و لیتیوم از تاثیرگذاری انتقال انرژی پاک بر روی تغییر ژئوپلیتیک خبر می دهد. بنابراین کشورهایی دارای ذخایر با ارزش نیکل، کبالت و لیتیوم به جای کشورهای دارای ذخایر نفت در کانون توجه قرار می گیرند.

با راه اندازی کارتل بین المللی مواد اولیه ساخت باتری کشورهایی مانند اندونزی تصور می کنند با آن می توانند به بازار جهانی انرژی تسلط یافته و بخشی از اقتصاد انرژی در حال ظهور باشند.

شکل گیری ایده راه اندازی کارتل بین المللی مواد اولیه

در سال 2021 براساس گزارشی از آژانس بین المللی انرژی ، مشخص شد که یک وسیله نقلیه الکتریکی معمولی، شش برابر بیشتر از یک خودروی معمولی به مواد معدنی نیاز دارد، بر همین اساس این آژانس اعلام کرد: گذر به انرژی پاک به معنای تغییر سیستم سوخت بر به یک سیستم پرمصرف مواد است . در واقع این پروژه پیش بینی می کند که خودروهای برقی و سیستم های ذخیره سازی باتری تا سال 2040 تبدیل به بزرگترین مصرف کنندگان نهایی نیکل شده و جای صنعت فولاد ضد زنگ را خواهند گرفت. بنابراین اندونزی از این تغییر سود خواهد برد.

بر اساس این طرح اندونزی ضمن همکاری با تولیدکنندگان دیگر، توانایی تأثیرگذاری بیشتری بر قیمت ها خواهد داشت. با وجود چشم انداز امیدوارکننده تقاضا، قیمت نیکل در بورس فلزات لندن احتمالاً از ثبات کمی برخوردار باشد. در اوایل سال جاری پس از حمله به اوکراین – که در مقطعی LME را مجبور به توقف تجارت کرد – قیمت نیکل کاهش شدیدی داشت. اکنون هم عرضه مازاد وجود دارد زیرا چشم انداز اقتصاد جهانی تضعیف شده است و تقاضا از سوی سازندگان فولاد ضد زنگ کاهش خواهد یافت و اگر آن ها بتوانند عرضه را کمی بهتر کنترل کنند، توانایی افزایش قیمت نیکل را خواهند داشت.

همچنین اندونزی پس از ممنوعیت صادرات سنگ نیکل در سال 2020 به سرعت ظرفیت پردازش پایین دستی خود را با کمک سرمایه گذاران خارجی افزایش داد. این امر حتی باعث ایجاد اختلاف با اتحادیه اروپا شده است.

بر اساس داده های شرکت اطلاعات بازار CRU Group ، این کشور اکنون بیش از 38 درصد از عرضه جهانی نیکل تصفیه شده را در اختیار دارد و همچنان سهم آن در حال افزایش است. مطابق انتظارات اندونزی بزرگترین پتانسیل رشد در سال های آینده را دارد زیرا در حال افزایش تولید نیکل بوده تا تقاضای فراوان بخش باتری EV را فراهم کند.

چشم انداز برنامه راه اندازی کارتل بین المللی مواد اولیه باتری

62 سال از تأسیس سازمان کشورهای صادرکننده نفت که بیشتر به عنوان اوپک شناخته می شود، گذشته است. این سازمان در مقاطعی نقش مهمی در شکل دادن به بازار جهانی نفت داشته، اما با توجه به کاهش تقاضای جهانی برای سوخت های فسیلی، جایگاه سیاسی آن در حال متزلزل شدن است. بنابراین کشورهایی که به فلزات و مواد معدنی ضروری برای انتقال انرژی پاک دسترسی دارند، ممکن است نفوذ خود را در بازار انرژی افزایش دهند.

اندونزی در سال 2009 و سپس دوباره در سال 2016 به دلیل اختلاف نظر در مورد کاهش تولید از اوپک خارج شد. اما رهبران دولت اکنون کارتل مشابهی را برای نیکل به جهت سودمندی این کار در نظر دارند، به همین دلیل هدف هماهنگی با سایر تولیدکنندگان برتر را دنبال می کنند. لازم به ذکر است که روسیه تقریباً 20 درصد از منابع جهانی نیکل مورد نیاز را برای باتری ها در اختیار دارد. کانادا و استرالیا نیز از بازیگران کلیدی این صتعت هستند. این کشورها برای کسب بزرگترین ذخایر نیکل جهان با اندونزی رقابت دارند.

کانادا، به عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر، اعلام کزده که شرکت در این برنامه است؛ به هر حال ساختار بازار نیکل بسیار متفاوت از بازار نفت خام بوده و شرکت های خصوصی به جای شرکت های ملی در این بازار سهیم هستند. از طرفی اندونزی نیز در حال حاضر محبوبیت سیاسی نداشته تا بتواند کشورهای این حوزه را به سمت راه اندازی کارتل بین المللی مواد اولیه باتری سوق دهد.

همچنین افرادی که بازار نیکل را رصد می کنند، درباره اجرای این مهم تردید دارند. این تا حدی به دلیل نحوه راه اندازی این صنعت است. با وجود اینکه عرضه در میان چند کشور متمرکز بوده، اما در واقع شرکت های خصوصی کنترل اصلی تولید نیکل را برعهده دارند. این امر با تولید نفت توسط شرکت های ملی در کشورهایی مانند عربستان سعودی، روسیه یا امارات متحده عربی تفاوت دارد

منبع: تکرانو

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.