جستجو

یک کارشناس صنعت فولاد می گوید: قطعی گاز در ایام سرد سال یکی از معضلات کشور در چند سال اخیر است که سال به سال هم وخیم‌تر می‌شود و به جای حل این بحران تنها با هشدارهای صرفه‌جویی مواجه هستیم.


با اشاره به آسیب صنعت فولاد از چالش انرژی در فصول مختلف سال، اظهار کرد: صنایع فولادی یکی از اصلی‌ترین واحدهای تولیدی است که با شروع فصل زمستان دچار این بحران شده و با محدودیت مصرف یا قطعی گاز به‌ناچار تولیدات خود را متوقف می‌کنند.
وی گفت: با آغاز فصل سرما یکی از کارخانه‌هایی که با قطعی گاز مواجه می‌شود، تولیدی های آهن اسفنجی است به گونه‌ای که قطعی گاز به توقف تولید آهن اسفنجی برخی از واحدها منجر شده است.
عطایی افزود: بیشترین افت فشار به شرکت‌هایی اختصاص دارد که از خطوط لوله گاز شمال شرق کشور استفاده می‌کنند. به همین دلیل، بیشترین قطعی گاز در شرکت‌های این منطقه بیش از سایر نقاط کشور است.
به گفته این فعال فولادی قطعی گاز صنایع فولادی معمولا بدون هماهنگی اتفاق می‌افتد؛ با توقف تولید آهن اسفنجی، برخی واحدهای فولادسازی نیز به ناچار تولیداتشان متوقف می‌شود و طبق تجربه سال‌های گذشته به نظر می‌رسد این روند تا پایان سال نیز تداوم داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه محدودیت مصرف گاز خواه ناخواه آثار و صدمات جبران‌ناپذیری به همراه دارد، تصریح کرد: توقف تولید فولاد به کاهش چشمگیر سود تولیدکنندگان منجر می‌شود، همچنین قیمتگذاری دستوری دولت در کنار افت بازار جهانی فولاد، به ورشکستگی برخی از این واحدهای تولیدی خواهد انجامید.
این کارشناس صنعت فولاد بیان کرد: ضروری است دولت هرچه زودتر زمینه بهبود و ترمیم مشکل کمبود انرژی را فراهم کند و انرژی گاز و برق را که اساس تولید فولاد است، در دسترس این واحدهای فولادی قرار دهد تا دستکم این واحدها بتوانند هزینه‌های خود را تأمین کنند؛ در این صورت است که دولت می‌تواند به دنبال اخذ مالیات سبز از این واحدها باشد.
محمد جواد عطایی در پایان با توصیه ای به دولت به منظور تلاش برای رفع مشکلات صنعت فولاد، گفت: فولاد و صنایع معدنی از جمله بخش‌های مهم و اثرگذار اقتصاد ایران هستند که در شرایط سخت و دشوار کنونی، می‌توانند باری جدی به لحاظ تامین ارز مورد نیاز از دوش کشور بردارند.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.