جستجو

در حالی قیمت میلگرد در بازار برزیل به دنبال کاهش مداوم تقاضا، سقوط کرد که فعالان بازار چشم انتظار فعال شدن دوباره بازار ترکیه پس از زلزله شهر قهرمان مرعش در جنوب شرق این کشور بودند.


در این راستا، کارخانه‌های برزیلی در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی، قیمت‌ها را افزایش دادند، این درحالی است که فعالان بازار اعلام کردند که تخفیف قیمت از اواسط ماه ژانویه در حال اعمال است به طوری که برخی خریداران، قراردادهایی با ۱۰ درصد پایین‌تر از قیمت گزارش کردند.
ارزیابی فست‌مارکتز نشان می دهد: قیمت میلگرد فولادی، داخلی، تحویل به برزیل بین ۴ هزار و ۴۰ تا ۴ هزار و ۲۶۰ رئال- واحد پول این کشور- (۷۷۵ تا ۸۱۵ دلار به ازای هر تن) گزارش شد که این بازه قیمتی نسبت به ماه گذشته و اکتبر سال ۲۰۲۲، کاهش ۱۰٫۳۷ و ۱۲٫۳۵ درصدی نشان می‌دهد. این محصول در ماه قبل بین ۴ هزار و ۶۱۰ تا ۴ هزار و ۸۶۰ رئال به ازای هر تن معامله می‌شد.
در همین حال، بازار تقاضای ماه ژانویه از آن‌چه پیش‌بینی می‌شد، ضعیف‌تر بود. در این راستا، کاهش فصلی خرید میلگرد به دلیل بارش سنگین در جنوب شرق گزارش شد درحالی که بازار ماه فوریه هم عالی نبود.
یک توزیع‌کننده در بازار در این باره بیان کرد: کارخانه‌ها مجبور شدند قیمت محصولات خود را کاهش دهند، زیرا من شنیدم که سرعت خرید در آغاز سال بسیار کند بوده و این تخفیفات شامل افراد بسیاری همچون مشتریان صنعتی، کارخانه‌های ساخت‌وساز و توزیع‌کنندگان شده است.
همچنین یک توزیع‌کننده و یک تاجر در بازار اعلام کردند: تخفیف‌ها کمتر از ۱۰ درصد بودند. درحالی برخی توزیع‌کنندگان برای محصول تحویل فوریه بین ۴ هزار و ۴۰ تا ۴ هزار و ۱۶۰ رئال به ازای هر تن پرداخت کردند که دیگران برای این محصول بین ۴ هزار و ۱۳۰ تا ۴ هزار و ۲۹۰ رئال به ازای هر تن پیشنهاد کردند.
علاوه بر این، برخی فعالان بازار افزودند: کارخانه‌های بزرگ حتی پیشنهاد قیمتی بالاتر – نزدیک به بازه قیمتی ۴ هزار و ۲۶۰ رئال تا ۴ هزار و ۲۹۰ رئال به ازای هر تن- ارائه دادند.
این درحالی است که عدم قطعیت درباره ادامه روند کاهشی قیمت پس از دو زلزله اخیر ترکیه ظاهر شد. برخی منابع بازار در این باره اعلام کردند که تجارت فولاد در منطقه اسکندرون متوقف شده‌اند؛ اگرچه هنوز قیمت‌ها با توجه به این اتفاق تحت تاثیر قرار نگرفته‌اند.
براساس ارزیابی فست‌مارکتز، قیمت میلگرد فولادی، صادرات، فوب بندر اصلی ترکیه در بازه ۶۹۰ تا ۷۰۰ دلار به ازای هر تن محاسبه شد که این بازه قیمتی نسبت به قبل، بدون تغییر بوذ.
با این حال، توزیع‌کننده‌ای در بازار تحلیل کرد: اگر فولادسازان ترکیه برای مدت طولانی بسته بمانند، مطمئنا قیمت‌ها بهبود خواهند یافت و به کارخانه‌های برزیل کمک خواهد کرد تا قیمت خود را افزایش دهند.
البته ترکیه معیاری جهانی برای قیمت میلگرد در برزیل است. در این میان، اگرچه واردات کم است و فولادسازان داخلی قدرت قیمت‌گذاری مستقل از روند قیمت ترکیه دارند، اما این تا زمانی است که محصولات صادارتی به کشور جذاب شوند.
همچنین یک توزیع‌کننده ثانویه در بازار اظهار داشت که واردات هنوز پتانسیل افزایش دارد به طوری که پس از موفقیت در واردات سیم مفتول از دریای سیاه، ما به فکر واردات میلگرد روسیه به برزیل هستیم.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.