جستجو

وزیر صمت از مذاکره بین ایران و چین برای همکاری در بخش‌های مختلف معدن، فولاد، مس، ماشین آلات، خودرو، موتور و لوکوموتیو خبر داد و گفت: گزارش‌هایی دریافت شده که چندین سازمان با یکی از خودروسازها که البته جزو دو خودروساز بزرگ نیست، برای کارکنان خود قراردادی بستند و خودرو گرفتند که این موضوع بررسی شده و با شرکت متخلف برخورد می‌شود.


سیدرضا فاطمی امین درباره همکاری ایران با چین تصریح کرد: چین یک اقتصاد بسیار بزرگ دارد. ۶۳۰۰ میلیارد دلار ارزش تجارت خارجی و ۱۷ هزار میلیارد دلار ارزش تجارت داخلی این کشور است و در انواع و اقسام رشته‌های صنعتی و فناوری ورود کرده و تنوع محصول بالایی دارد. نکته مهم دیگر این است که چین برای خودش جایگاه و شان مستقلی دارد و دنباله‌رو کشورهای غربی نیست. ما دشمنان مشترک داریم بنابراین توسعه تجارت دو کشور اهمیت دارد.
وی افزود: از اوایل امسال در حوزه‌های مختلف معدن مثل مس، فولاد و ماشین آلات تفاهمات و مذاکراتی بین دو کشور انجام شده است و به طور مثال در حوزه مس پروژه بزرگی تعریف شده که در صورت اجرا ظرفیت تولید مس تا یک میلیون تن می‌رسد و در بخش تامین ماشین آلات این طرح مذاکراتی با چین داشتیم. تولید یک میلیون تنی مس می‌تواند بیش از ۱۲ میلیارد دلار درآمد صادراتی ایجاد کند.
وزیر صمت در ادامه با اشاره به موضوع خام فروشی در حوزه معدن گفت: اکنون تقریبا خام فروشی نداریم. ۶۰۰ میلیون تن ماده معدنی برداشت می‌کنیم و تنها ۱.۷ درصد از مواد معدنی را به صورت خام صادر می‌کنیم و در عوض کلی مواد خام هم وارد کشور می‌شود. اما شمش مس و فولاد صادر می‌کنیم که آن هم باید تبدیل به ورق و سپس صادر شود.

منبع: ایسنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.