جستجو

دبیر انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به مصوبه پنج گانه فولادی کمیته مدیریت بازار، گفت: این مصوبات رویکرد سابق ستاد تنظیم بازار را تغییر داد و دراین مصوبه تنظیم بازار از طریق تنظیم عرضه به تنظیم تقاضا تغییر کرده است. به همین علت، مصوبه اخیر از مصوبات خوب کمیته مدیریت بازار و ستاد تنظیم بازار به شمار می رود.


سعیدعسکرزاده با اشاره به اینکه در سنوات گذشته ایراداتی به الزام به عرضه از طریق تولیدکنندگان در بورس کالا وجود داشت، اظهارداشت: تغییر جدی در نگرش و نگاه این مصوبه به بازار مزیت است.
وی گفت: همیشه ما خواهش کردیم زمانی که میزان عرضه بیش ‌از میزان تقاضا است، ورود نکنند، چرا که تنظیم بازار معنایی پیدا نمی‌کند.
دبیر انجمن سنگ آهن ایران با بیان اینکه دولت در بخش‌هایی که میزان عرضه کم‌تر از میزان تقاضا یا برابر با آن‌ است، تقاضا را مدیریت کند تا کسی ادعای برآورده نشدن تقاضا را نداشته باشد، افزود: دولت در تنظیم بازار محصولات فولادی و دیگر محصولات صنعتی، نباید نقش تنظیم کننده بازار را بر عهده داشته باشد بلکه باید فقط مدیریت بازار را برعهده بگیرد.
وی با اشاره به اینکه تنظیم‌گر با مدیریت بازار تفاوت زیادی دارد، تصریح کرد: تنظیم‌گر بازار به خود اجازه دخالت مستقیم در بازار را می‌دهد اما همین دخالت، موجب برهم خوردن نظام اقتصادی بازار و مسایل مرتبط با کسب و کار خواهد شد و اگر بخواهیم شفاف سازی صورت گیرد، به جای تنظیم باید به سمت مدیریت بازار حرکت کنیم.
این فعال معدنی با یادآوری اینکه موضوع تنظیم تقاضا بارها به دولت، ستاد تنظیم بازار و همه ارکان تصمیم‌ساز دولت گوشزد شده است، بیان کرد: مهمترین بخش در تنظیم بازار، بخش تقاضاست که باید طوری مدیریت شود تا در جریان تولید قرار گیرد. برهمین اساس، دولت در این مصوبه بعد از یک سال و نیم به این موضوع توجه کرده است.
عسکرزاده با اشاره به الزام عرضه تولیدات آهن اسفنجی به بورس کالا در مصوبات قبلی وزارت صمت، گفت: مهمترین موضوع در مصوبه اخیر، شرکت‌هایی که متقاضی آهن اسفنجی هستند، می توانند به میزان ۱۲۰ درصد از شمشی که در تولید و بورس عرضه کرده اند، آهن اسفنجی خریداری کند و این موضوع امکان مدیریت و بازی کردن از کل بازیگران زنجیره آهن و فولاد را می‌گیرد.
دبیر انجمن سنگ آهن ایران، ابلاغ این مصوبه را برای بازار، بسیار خوب و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: تصمیم ستاد تنظیم بازار بعد از مدت‌ها به مدار واقعی خود برگشته و دقیقا در این مدل است که مدیریت بازار اتفاق خواهد افتاد، زیرا دولت در این مدل دیگر دخالتی در بازار ندارد و فقط سمت و سوی بازار را به سوی تولیدکننده واقعی هدایت کرده است تا در فضای رقابتی بورس کالا، محصول مورد نیاز خود را به میزان کافی خریداری و تهیه کند.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.