جستجو

دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: در حوزه صاردات توانمند نیستیم و در تجارت بین الملل ضعیف عمل کرده ایم.


سعید عسگرزاده با اشاره به منفی بودن صاردات سنگ آهن اظهارداشت: با توجه به فعال شدن کارخانه‌های فرآوری، سنگ آهن کم عیار صادر می‌شود که برای تولید فولاد قابل استفاده نخواهد بود.
وی درباره تاثیرات افزایش نرخ ارز بر صادرات به ویژه صادرات محصولات فولادی گفت: پول ملی همزمان با بالا رفتن نرخ ارز، ارزش خود را از دست می دهد. در واقع، رشد قیمت ارزهای خارجی به معنای بی ارزش شدن پول ملی در کشور است.
دبیر انجمن سنگ آهن ایران تصریح کرد: مولفه های افزایش نرخ ارز منفی است ولی در کنار تمام معضلاتی که با این صعود برای اقتصاد کشور به وجود می آید، یکسری مزیت‌ها نیز برای صاردات دارد.
وی بیان کرد: این ناترازی به لحاظ تامین ارز لازم برای واردات در مقابل ارز صادرات، مانند کالایی است که عرضه و تقاضای برابری ندارند. البته باید دید این ناترازی چقدر بر صادرات تاثیر گذار است ولی براساس تحلیل‌ها، این افزایش موجب مقرون به صرفه تر شدن صادرات می شود.
این فعال مدنی در ادامه به توانمند نبودن بخش صنعت در حوزه صادرات اشاره کرد و اظهار داشت: اگر همین حالا صادرات آزاد شود، باز هم به دلایل مختلفی از جمله نبود زیر ساخت‌های مناسب در کشور، در بخش صادرات نمی‌توانیم قوی حاضر شویم.
به گفته عسگرزاده، مشخص نبودن طرف‌های خارجی، موفق نبودن در تجارت بین الملل، فراهم نبودن اسکله ها و بنادر دریایی و حتی حمل و نقل زمینی و ریلی نیز اجازه صاردات موفق، نه به دولت و نه به بخش خصوصی را نخواهد داد تا این نا ترازی ها را اصلاح و ارز مورد نیاز با ارز حاصل از صادرات برابر شود.
دبیر انجمن سنگ آهن ایران در پایان با با بیان اینکه صنعت فولاد و بخش معدن از ارزآورزترین صنایع در کشور محسوب می شوند، گفت: امیدوارم هر چه سریعتر راه تسهیل صادرات برای برترین کالاها مثل پتروشیمی، گاز، معدن و صنایع معدنی باز شود تا شاهد رشد تجاری خوب و به تعادل رسیدن قیمت ارز در کشور باشیم.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.