جستجو

با توجه به داده های منتشر شده، میزان صادرات کالا از اوکراین در فوریه ۲۰۲۳ حدود ۱۵.۳ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.


آقای Taras Kachka معاون وزیر اقتصاد اوکراین در روز شنبه (۴ مارس) در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد شرکت های مستقر در اوکراین در فوریه ۲۰۲۳ صادرات کالا را به ۹.۱ میلیون تن رساندند. این در حالی است که میزان صادرات کالا از اوکراین در فوریه ۲۰۲۳ حدود ۱۵.۳ درصد نسبت به ژانویه ۲۰۲۳ افزایش یافته بود. بررسی ها نشان می دهد از نظر پولی نیز محموله‌ های محصولات صادر شده از اوکراین به خارج از کشور در فوریه ۲۰۲۳ در محدوده ۳.۳۲ میلیارد دلار گزارش شد که نسبت به ماه قبل با افزایش ۷.۱ درصدی همراه بوده است.
فعالان بازار در روز شنبه (۴ مارس) اعلام کردند صادرات کالا از اوکراین در فوریه ۲۰۲۳ در مقایسه با فوریه ۲۰۲۲، به طور طبیعی ۲۸.۹ درصد افت داشته است.
آقای Taras Kachka معاون وزیر اقتصاد اوکراین اظهار کرد: کشور اوکراین در فوریه ۲۰۲۳ حدود ۹.۱ میلیون تن کالا صادر کرده است. باید توجه داشت که رقم اعلام شده بیشتر از مقدار کالای صادر شده در ژانویه ۲۰۲۳ بوده است. این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد این کشور در اوج زمان جنگ یعنی در سپتامبر ۲۰۲۲ حدود ۹.۶ میلیون تن کالا صادر کرد که در فوریه ۲۰۲۳ نسبت به این زمان میزان صادرات کالاها کاهش یافته است. باید توجه داشت که هنوز میزان صادرات کالاها از اوکراین با ۱۲.۸ میلیون تن در فوریه ۲۰۲۲ فاصله دارد. با توجه به آمار بررسی شده، ارزش صادرات کالاها در فوریه ۲۰۲۳ از اوکراین حدود ۳.۳۲ میلیارد دلار بوده است. باید توجه داشت که از ماه سپتامبر ۲۰۲۲ ما شاهد کاهش آهسته ارزش صادرات هستیم و دلایل آن کاملا واضح می باشد. دلایلی از جمله کندی کریدور غلات و اصلاح قیمت ها در بازار جهانی باعث کاهش ارزش صادرات از اوکراین شده است.
به نقل از چندین منبع خبری، از میان محصولات مجتمع آهن و فولاد، شرکت های فولادی مستقر در اوکراین در فوریه ۲۰۲۳، حدود ۱۲۵.۵ میلیون دلار سنگ آهن به کشورهای خارجی صادر کردند. همچنین میزان صادرات چدن نیز از اوکراین به سایر کشورها در فوریه ۲۰۲۳ حدود ۷۵.۴ میلیون دلار بوده است.
بررسی ها نشان می دهد میزان لوله های بدون درز صادر شده از اوکراین به سایر کشورها در فوریه ۲۰۲۳ حدود ۵۶.۸۸ میلیون دلار اعلام شده و در زمان اعلام شده محصولات فولادی نیمه تمام نیز به اندازه ۳۶.۱ میلیون دلار از اوکراین صادر شده است. باید توجه داشت که شرکت های فولادی مستقر در اوکراین در فوریه ۲۰۲۳ حدود ۳۳.۶ میلیون دلار فروآلیاژ به کشورهای دیگر صادر کرد. این در حالی است که میزان صادرات محصولات فولادی نورد گرم از اوکراین نیز دارای ارزش ۱۶.۰۴ میلیون دلار بوده است.
معامله گران در روز شنبه (۴ مارس) گزارش دادند ارزش واردات کالاها به اوکراین در فوریه ۲۰۲۳ بالغ بر ۵.۰۳ میلیارد دلار بوده است. در عین حال، همانطور که تاراس کاچکا خاطرنشان می کند، این خبر خوبی است، زیرا میزان واردات در زمان جنگ تضمین کننده تامین همه اقلام ضروری است.
آقای Taras Kachka معاون وزیر اقتصاد اوکراین در ادامه تصریح کرد: به طور کلی، سال ۲۰۲۲ استراتژی مشخصی در تجارت تعیین شده است. این استراتژی تضمین اطمینان از عرضه در واردات، احیای قابلیت لجستیک برای صادرات و کاهش کسری تجاری با کمک خدمات می باشد.
تحلیل گران بازار در روز شنبه (۴ مارس) اعلام کردند در سال ۲۰۲۲، میزان صادرات کالا از اوکراین به کشورهای دیگر ۴۴.۱ میلیارد دلار و میزان واردات ۵۵.۲ میلیارد دلار بوده است.
همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، فولادسازان مستقر در اوکراین در سال ۲۰۲۲ صادرات سنگ آهن را به ۲۳.۹۸ میلیون تن رساندند. این در حالی است که میزان صادرات سنگ آهن از اوکراین در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۵.۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. بررسی ها نشان می دهد میزان صادرات آهن خام در سال ۲۰۲۲ به ۱.۳۲ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان صادرات آهن خام از اوکراین در سال ۲۰۲۲ با ۵۹ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۱ همراه بوده است.
در این میان فعالان بازار در روز شنبه (۴ مارس) گزارش دادند میزان صادرات محصولات فولادی نیمه تمام از اوکراین در سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۸۹ میلیون تن گزارش شد. این در حالی است که میزان صادرات محصولات فولادی نیمه تمام از اوکراین در سال ۲۰۲۲ کاهش ۷۲ درصدی را نسبت به سال قبل تجربه کرده است.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.