جستجو

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف معدنی کشور اعلام کرد: دقت کار در سازمان زمین‌شناسی درمقایسه با گذشته ۴ برابر شده است.


علیرضا شهیدی با بیان اینکه دقت کار در سازمان زمین‌شناسی در مقایسه با گذشته ۴ برابر شده است، گفت: در گذشته عنوان می‌شد که در ایران ۶۸ نوع ماده معدنی وجود دارد، اما امروز با اقدامات جدید و با دقت بالایی که دستگاه‌های جدید دارند و همچنین آنالیزهای به‌روزی که انجام می‌شود (از آنالیز ۴۰ عنصر به ۵۸ عنصر رسیدیم)، دقت کار و کشف عناصر جدید افزایش یافته و تعداد عناصر موجود در کشور به ۸۱ عنصر رسیده است.
وی افزود: هرچند شاید امروز استخراج برخی از این عناصر اقتصادی نباشد، اما امیدواریم با پیشرفت دانش، در آینده به سطح اقتصادی برسند و بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم.
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف معدنی کشور افزود: درگذشته گفته می‌شد که شاید دیگر ماده معدنی در سطح نداشته باشیم، اما همین تغییر مقیاس‌ها سبب شده تا بدانیم هنوز مواد معدنی در سطح وجود دارد که قابل شناسایی‌ است.
وی افزود: برای نمونه در طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در خراسان جنوبی توانستیم نخستین بار ماده معدنی نیکل پیدا کنیم و همچنین در موضوع ذخایر پنهان، توانستیم ذخایری از مگنتیت در این استان بدست آوریم.
شهیدی اظهار داشت: در ایران مرکزی، در ادامه اکتشافات سطحی و تکمیل فرآیند اکتشافات سطحی، توانستیم ذخایر آهن، همچنین پُلی‌متال‌ها (از جمله مس، طلا و غیره) کشف کنیم که نشان‌دهنده آن است که باید عملیات اکتشافی کامل‌تر شود. هدف‌مان این است تا با دقت بیشتری به اکتشاف ذخایر پنهان بپردازیم.
وی افزود: در ایران مرکزی، ما در مرحله شناسایی و پی‌جویی درحال کارکردن هستیم که توانستیم علائمی قطعی از آهن به دست آوریم، درعین حال باید عملیات اکتشافات تکمیلی انجام شود تا به ذخایر قابل توجه برسیم.
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف معدنی کشور با بیان اینکه به‌تازگی در بخش‌هایی از استان‌های اصفهان، یزد، کرمان و سمنان، سنگ آهن مورد پیمایش و اکتشافات اولیه قرار گرفته و ذخایر خوبی به‌دست آمده، افزود: در استان‌هایی مثل کردستان و قم، با توجه به انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی، مواد معدنی همچون آهن یافت شده است، هرچند آن‌ها هم آنومالی‌های ژئوفیزیکی هستند و باید حفاری انجام شود تا به نتیجه قطعی دست یابیم.
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور اظهار داشت: در مقوله اکتشافات، از چهار مرحله شناسایی، پی‌جویی، اکتشافات عمومی و اکتشافات تفضیلی، دو مرحله نخست بر عهده سازمان زمین‌شناسی است و در همه کشورها به دلیل هزینه‌ها و ریسک بالا، این حاکمیت است که در این دو مرحله ورود می‌کند.
شهیدی افزود: خروجی کار این سازمان دراین زمینه، سال ۹۴ در اطلس پتانسیل‌های ذخایر معدنی منتشر شده است و امروز اکتشافات را به مرحله پی‌جویی رسانده‌ایم که با مقیاس جدید یک پنجاه هزارم کار آغاز شده است.
وی بیان‌ داشت: تهیه مقیاس‌های دقیق‌تر وظیفه بخش خصوصی است و دلیلی ندارد که سازمان زمین‌شناسی در کار بخش خصوصی دخالت کند.
معاون وزیر صمت رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف معدنی کشور همچنین گفت: وظیفه دولت و حاکمیت تولید مقیاس‌های یک دویست و پنجاه هزارم، یک صد هزارم و یک پنجاه هزارم است.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.