جستجو

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با وزیر صنایع جمهوری بلاروس اعلام کرد: ظرفیت‌های مورد نیاز برای توسعه تجارت میان دو کشور ایجاد شده است.


سیدرضا فاطمی‌امین در دیدار با «الکساندر راگوژنیک» وزیر صنایع جمهوری بلاروس و هیات همراه ابراز امیدواری کرد که این سفر زمینه‌ساز گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور شود.
وی با اشاره به همکاری صندوق ضمانت صادرات ایران با همتای بلاروس خود و توافق بانک‌های بلاروس با یک بانک ایرانی و اتصال آنها به سامانه «سپام» برای امکان انتقال پول و LC (اعتبار اسنادی)، تاکید کرد: ظرفیت‌های مورد نیاز برای توسعه تجارت میان دو کشور ایجاد شده است.
فاطمی‌امین با بیان اینکه قرار است توافق‌نامه‌ای درباره امکان تهاتر بین دو کشور امضا شود، خاطرنشان‌کرد: با الحاق کامل ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا (کمتر از یک‌سال دیگر)، ۸۰ درصد تعرفه‌ها بین دو کشور صفر می‌شود.
وی با بیان اینکه برای افزایش تبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور چهار زیرساخت لازم است که سه زیر ساخت لازم فراهم شده و یک زیرساخت دیگر تا یک‌سال ایجاد می‌شود، اظهار داشت: زیر ساخت نخست، روابط مالی و بانکی است که به خوبی ایجاد شده است، مورد دوم، بحث حمل و نقل (حمل بار- خط هوایی) بوده که توافقات درخصوص آن نهایی شده است و مورد سوم، شرکت‌های دو کشور همدیگر را پیدا کرده و با همدیگر همکاری کنند که این سه زیرساخت تاکنون به خوبی پیشرفته کرده است. مورد چهارم هم بحث تعرفه‌هاست که مذاکرات اولیه آن تمام شده و وارد مراحل نهایی شده است.
وی در ادامه از الکساندر راگوژنیک و تیم همراه درخواست کرد تا در نمایشگاه بزرگ توانمندی‌های صادراتی ایران که از ۷ تا ۱۰ می سال ۲۰۲۳ و در نمایشگاه بین‌المللی تهران و با حضور وزرا و هیات‌های تجاری بیش از ۵۰ کشور جهان برگزار می‌شود، شرکت کنند که این مساله با استقبال ویژه وزیر صنایع جمهوری بلاروس همراه شد.
راگوژنیک، وزیر صنایع جمهوری بلاروس هم با تشکر از وزیر صمت ایران به دلیل برپایی این نشست و بیان این موضوع که بلاروس توجه خاصی به گسترش روابط تجاری خود با ایران دارد، افزود: در روزهایی که هر دو کشور مورد تحریم‌های سنگین و ظالمانه قرار گرفته‌اند، باید تلاش مضاعفی انجام دهیم تا با شکست دادن تحریم‌ها اعلام کنیم ‌که کشورهای دیگر نمی‌توانند به کشورهای دوست صدمه بزنند.
وزیر صنایع جمهوری بلاروس با بیان اینکه با پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بسیاری از مسائل موجود در حوزه حمل و نقل برطرف می‌شود، تاکید کرد: هدف‌مان این است که محصولات ایرانی در بازار بلاروس و محصولات بلاروس در بازار ایران رونق پیدا کند.
راگوژنیک با ابراز خوشحالی از اینکه ایران در حال توسعه است، اعلام کرد که پس از چند سال به ایران آمده و پیشرفت‌های بسیاری را در بحث حمل و نقل و موضوعات دیگر را مشاهده کرده است.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.