جستجو

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان صنعت فولاد برای تامین مواد اولیه خود با مسائل و مشکلاتی مواجه هستند. کاملا واضح است مواد اولیه، نخستین و مهم‌ترین عامل برای چرخش یک واحد صنعتی به شمار می‌رود و با وجود ۷ درصد از ذخایر معدنی کل دنیا در کشور ما و وجود ۸ معدن بزرگ سنگ آهن در سطح کلاس جهانی در ایران، نباید شاهد بروز چنین مشکلاتی در کارخانه‌های تولید فولاد بود.


صادق خاکبیز با اشاره به اینکه فولاد یکی از کالاهای اساسی و پرکاربرد در صنعت و توسعه هر کشور است، اظهار کرد: برآورد اصولی و مناسب از میزان عرضه و تقاضای فولاد می‌تواند چشم‌انداز درستی از میزان تقاضای سالیانه فولاد و در نتیجه نحوه قیمت‌گذاری در آینده یا پیش‌بینی میزان صادرات این محصول به فعالان این حوزه بدهد.
وی گفت: براساس آمار مرکز جهانی فولاد در دو ماهه اول سال ۱۴۰۱ در ایران، حدوداً ۶۰۰ هزار تن کمتر از دو ماهه اول سال ۱۴۰۰، فولاد تولید شده است. البته حجم عرضه محصولات در بازار علی‌رغم این کاهش تولید، رشد بهتری داشته است.
این فعال صنعت فولاد تصریح کرد: در چند سال اخیر و بعد از رشد جهانی تولید و مصرف فولاد در جهان، شیوع کرونا باعث کاهش چشمگیر مصرف فولاد در جهان شده است.
به گفته خاکبیز، کارشناسان با پایان بحران کرونا، چشم‌انداز بهتری برای مصرف فولاد در دنیا متصور بودند که آغاز جنگ روسیه و اوکراین، این چشم‌انداز و فرآیند عرضه و تقاضای فولاد را به‌طور قابل‌ ملاحظه‌ای تیره و تار کرده است. البته با تحریم روسیه توسط اروپا و ورود این تولیدکننده فولاد به بازار آسیا باید شاهد رقابت صادرکنندگان داخلی با این رقیب جدید باشیم.
وی گفت: وجود تحریم‌های سنگین و اختلال در تأمین مواد اولیه برای تولید و تعرفه‌های مالیاتی در بخش صادرات، تولید فولاد را با مشکل روبرو کرده است. در مقابل نوسانات ارزی، بازارسازی‌ها و رکود اقتصادی بیشترین اختلال را در گروه مصرف‌کنندگان داخلی فولاد به وجود آورده است.
این کارشناس صنعت فولاد خاطرنشان کرد: مشکلات بسیاری که در مسیر تولید در حال حاضر وجود دارد، در سال جاری همچون سال گذشته نیز عدم تامین مواد اولیه موجب بروز مشکلات جدی به‌وجود آورده است که بالارفتن و افزایش ناگهانی قیمت‌ها در کشور، خود گواه این موضوع است.
صادق خاکبیز بیان کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان صنعت فولاد برای تامین مواد اولیه خود با مسائل و مشکلاتی مواجه هستند. کاملا واضح است مواد اولیه، نخستین و مهم‌ترین عامل برای چرخش یک واحد صنعتی به شمار می‌رود و با وجود ۷ درصد از ذخایر معدنی کل دنیا در کشور ما و وجود ۸ معدن بزرگ سنگ آهن در سطح کلاس جهانی در ایران، نباید شاهد بروز چنین مشکلاتی در کارخانه‌های تولید فولاد بود.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.