جستجو

فولادسازان چینی از کاهش نقاضای فولاد در بازارهای این کشور ابراز نگرانی کردند.


معاملات آتی سنگ آهن دالیان و سنگاپور در روز سه‌شنبه کاهش یافت. این کاهش به علت پروتکل‌های جدی دولت این کشور در قیمت‌گذاری، کاهش تقاضای خرید فولاد و افزایش تولید اتفاق افتاده است که به همین خاطر بازار مواد اولیه فولاد را نیز با چالش روبرو کرده است.
این نگرانی‌ها پس از برگزاری جلسه کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین افزایش یافت زیرا در این جلسه که با حضور برخی از شرکت‌های معاملات آتی انجام شد سیاست‌های دولت این کشور برای مقابله با احتکار، سفته‌بازی و قیمت‌گذاری مواد اولیه تشریح شد.
معاملات آتی سنگ آهن ماه می در بورس کالای دالیان (DCE)DCIOcv۱ با کاهش ۲.۰۶ درصدی در هر تن به ۸۸۱.۵ یوان (۱۲۸.۱۰ دلار) رسید که این قیمت، پایین‌ترین رقم از ۲۸ مارس است.
در بورس سنگاپور نیز سنگ آهن معیار SZZFK۳ ماه می، پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح در یک هفته اخیر، با ۲.۱۱ درصد کاهش به ۱۱۸.۲۵ دلار در هر تن رسید.
قیمت زغال سنگ، کک و سایر مواد خام فولادسازی نیز به شدت کاهش یافتند که این موضوع ناشی از عرضه فراوان و تقاضای ضعیف بود. به طور مثال قیمت زغال سنگ کک DJMcv۱، ۳.۵۱ درصد کاهش یافت و قیمت کک DCJcv۱ نیز با کاهش ۴.۲۱ درصدی روبرو بود. این کاهش پس از خرید عمده برخی از فولادسازان استان‌های هبی، شانشی و شاندونگ در شمال چین اتفاق افتاد که باعث کاهش ۵۰ تا ۱۰۰ یوانی قیمت شد. به همین خاطر قیمت‌های نقطه‌ای به دلیل پیشی گرفتن عرضه از تقاضا در حال حاضر کاهش یافت و بر بازار آتی نیز فشار وارد کرد. در نتیجه دور دوم پیشنهادات قیمت معامله آتی نیز احتمالاً با کاهش همراه خواهد بود.
در بخش محصولات فولادی نیز میلگرد در بورس آتی شانگهای (ShFE) SRBcv۱ با ۲.۱۹ درصد کاهش به ۴۰۱۸ یوان در هر تن، کویل نورد گرم SHHCcv۱ با افت ۲.۲۹ درصد، میلگرد SWRcv۱، با ۰.۲۴ درصد کاهش و فولاد ضد زنگ SHSScv۱ نیز ۰.۹۵ درصد با کاهش روبرو بود.
علی‌رغم همه این کاهش‌ها در بازار، پیش‌بینی می‌شود با تغییر آب‌وهوا و بهبود فعالیت‌های ساخت‌وساز در این کشور، در ماه آینده میلای قیمت محصولات فولادی و مواد اولیه افزایش یابد.
شایان ذکر است ظرفیت تولید فولاد در کل دنیا چیزی حدود ۱میلیارد و ۹۰۰ میلیون تن است که چین تقریباً نیمی از آن را تولید نموده و به بسیاری از کشورهای دنیا صادر می‌کند.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.