جستجو

با وجود بهبود قیمت سنگ آهن در اوایل سال 2023، پس از آ ن که کاهش بیش از 50 درصدی در نیمه دوم سال 2022 داشت حال انتظار می‌رود قیمت‌ها طی 5 سال آینده به دلیل رشد کندتر تقاضا و عرضه بیشتر کاهش یابد.


قیمت‌های بالاتر مشاهده شده در ماه‌های اخیر تنها نشان‌دهنده بهبود نسبی تولید فولاد چین بوده که پس از پایان سیاست‌های کووید صفر و بازگشایی بازارها رخ داد. سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین به حدود 121 دلار در هر تن سی اف آر رسیده که تحت فشار محموله های بیشتر موجود در بازار و ترس از مداخله دولت بود.
موسسه فیچ اخیرا پیش بینی قیمت سنگ آهن خود را برای سال 2023 از 110 دلار در هر تن به 125 دلار در هر تن تغییر داده است. بازیابی بازار چین از سیاست کووید صفر و بهبود بخش املاک و مستغلات در کوتاه مدت از قیمت سنگ آهن حمایت خواهد کرد.
در سمت عرضه، انتظار می رود سطح تولید تولیدکنندگان بزرگ نسبتا ثابت باشد. از طرفی با پیش بینی کاهش خفیف در کل تولید فولاد چین در 5 سال آینده، نرخ رشد ملایم تری (0.9 درصد سالانه) در تقاضای جهانی سنگ آهن پیش بینی می شود. چین 57 درصد از تقاضای جهانی سنگ آهن را در سال 2022 به خود اختصاص داده و انتظار می‌رود که با هدف کاهش تولید فولاد تا سال 2030، تقاضا کاهش یابد. با اعلام اولین کاهش جمعیت در بیش از شش دهه در سال 2022 توسط این کشور، انتظار می‌رود نرخ رشد متوسط‌ اقتصاد چین نیز از این روند حمایت کند.
از طرفی پیش بینی شده عرضه جهانی سنگ آهن تا سال 2028 سالانه 3.1 درصد رشد کند و عرضه جدید در استرالیا، برزیل و آفریقا نیز وارد چرخه شود. همچنین طبق برآورد ها برزیل تا سال 2028 صادرات سنگ آهن را سالانه حدود 6 درصد افزایش می دهد. در آفریقا نیز دولت گینه اخیرا توسعه معدن عظیم سیماندو را که انتظار می رود سالانه 150 میلیون تن تولید کند، از سر گرفته است.
در این راستا در بلندمدت، موسسه فیچ انتظار دارد تا سال 2032 قیمت سنگ آهن به 50 دلار در هر تن کاهش یابد.

منبع: ایفنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.