جستجو

بازار جهانی کامودیتی‌ها در هفته گذشته با ریزش قیمت به استقبال عید پاک رفتند و به دنبال این ریزش‌ها محصولات صادراتی ایران نیز کاهش قیمت چشمگیری تجربه کردند البته در بخشی از بازار نیز تقاضا برای فلزات خاص مانند گالیم، سلنیوم، فرومنگنز، منیزیم و کادمیوم افزایش یافته است.


با نزدیک‌شدن به نیمه دوم سال ۲۰۲۳ خوش‌بینی‌ها به رشد قیمت کامودیتی‌ها اوج می‌گیرد ولی اکنون قیمت فلزات در بازارهای جهانی برای دومین هفته متوالی نزولی بود. در میان کامودیتی‌ها قیمت اکسید مولیبدم ۱۳% کاهش یافت. اکسید مولیبدم در طول هفته‌های گذشته روند ریزشی شدیدی را تجربه کرده‌است و این هفته بهای هر پوند آن به نزدیک ۲۰ دلار رسید. گرافیت، کبالت، زغال‌سنگ و انواع بیلت نیز در طول هفته گذشته بیش از ۴% کاهش قیمت داشتند. زغال‌سنگ استرالیا پس از اعمال سیاست‌های جدید چین با شدت زیادی در حال ریزش است و تنها در طول یک ماه گذشته بیش از ۱۰% از قیمت خود را از دست داده‌ است.

میلگرد و قراضه چهره سرشناس هفته

دو هفته قبل کاهش تقاضا برای قراضه آهن توسط فولادسازان ترکیه قیمت قراضه وارداتی این کشور را کاهش داد و این هفته قراضه آهن وارداتی در بسیاری از کشورها نزولی شد. فولادسازان ترکیه به دلیل تامین فولاد برای بازسازی‌های پس از زلزله تقاضا برای قراضه را افزایش داده‌ بودند ولی حدود ۱۵ روز قبل ناگهان خرید قراضه را کاهش دادند و همین مسئله با افت قیمت در بازار جهانی قراضه همراه بود. ریزش قیمت قراضه همزمان با روزهای سیاه میلگرد بود.
یک هفته گذشته قیمت میلگرد در بازار فلزات لندن نزولی بود و در بازارهای جهانی نیز کاهش تقاضا قیمت میلگرد را پایین آورد. برای مثال قیمت میلگرد ترکیه ۱.۴% و میلگرد فوب چین ۱.۵% کاهش داشتند. کاهش قیمت میلگرد خیلی سریع در بازارهای داخلی ایران نیز اثرگذار شد تا تولیدکنندگان داخلی میلگرد مجبور به کاهش قیمت محصولات خود تا بیش از ۵% شوند. نکته جالب بازار میلگرد در هفته گذشته افزایش قیمت ۳% میلگرد روسیه با وجود ریزشی بودن قیمت میلگرد در بازارهای جهانی است.

فلزات ایران در بازارهای جهانی

قیمت فلزات ایرانی در بازارهای جهانی هفته ریزشی را پشت سر گذاشتند. قیمت اسلب صادراتی فوب ایران حدود ۴% افت داشت که سنگین‌ترین ریزش محصولات ایرانی در طول هفته بود. اگرچه نرخ اسلب هفته خوبی را سپری نکرد ولی اسلب ایران بیش از اسلب سایر فولادسازان جهانی ریزش قیمت داشت. در همین هفته اسلب دریای سیاه ۲.۴% و اسلب بنادر شرق آسیا ۲% کمتر از هفته قبل معامله شدند. پس از اسلب، قیمت بیلت صادراتی ایران نیز ۰.۸% کاهش یافت.
بیلت ایران در این هفته نسبت به رقبا ریزش کمتری تجربه کرد، برای مثال بیلت بنادر شرق آسیا در طول این هفته بیش از ۳% کاهش قیمت داشت.

روی سبز بازار

هفته گذشته قیمت همه فلزات ریزشی نبود بلکه در بخشی از بازار افزایش تقاضا با رشد قیمت بعضی از فلزات همراه بود. بیشترین رشد قیمت هفته متعلق به فلز رنیوم با ۱۱% افزایش قیمت بود. گالیم، سلنیوم، فرومنگنز، منیزیوم و کادمیوم از جمله فلزات سبز هفته بودند.
هفته گذشته قیمت اسلب کاهش بود ولی نرخ اسلب صادراتی برزیل بیش از ۱% رشد کرد. ورق گالوانیزه ترکیه نیز در بازارهای جهانی با ۵% قیمت بالاتری نسبت به سایر رقبا معامله شد.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.