جستجو

 

محمدرضا مقیسه
مدیر روابط عمومی هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

مدتی قبل در جمع صمیمی برخی مدیران روابط عمومی شرکتهای معدنی و فولادی به موضوعی اشاره کردم که تکرار آن را در آغازین روزهای هفته روابط عمومی و ارتباطات خالی از لطف نمی بینم. واقعیت این است که هر ساله در این روزها از جایگاه و نقش روابط عمومی بسیار گفته و نوشته می شود اما در اغلب موارد به طرح پاره ای موضوعات تکراری، تئوری پردازی و تبریک و تشکر بسنده می شود. تردیدی نیست که طی سالیان اخیر اهمیت این حرفه بیش از پیش در فضای مدیریت کشور متجلی شده و با تنوع، گسترش و پیچیدگی رسانه های جمعی و گردش انبوه اطلاعات، نقش متخصصان روابط عمومی بیش از گذشته نمود یافته است.
اما در این میان، آنچه به طور عام در میان متخصصین و مدیران روابط عمومی و به طور خاص در فضای معدن و صنایع معدنی آنچنان که باید، مورد توجه جدی قرار نگرفته؛ لزوم ارتباط جدی، ممتد، هدفمند و برنامه دار روابط عمومی ها با یکدیگر و تعامل آنها در یک ساختار و بستر مناسب است. در واقع روابط عمومی ها اگر روابط پویا و جدی را از روابط درون همکاران و مدیران خود – که من آن را در اینجا روابط خصوصی می نامم!- آغاز کنند در ساماندهی سایر روابط موفق تر خواهند بود.

در کنار کارکردها و دغدغه های عادی و همگانی واحدهای روابط عمومی در سازمانها و نهادهای مختلف، بسیاری از چالش ها، نیازها و رویکردهای روابط عمومی در حوزه معدن و صنایع معدنی مشترک یا لااقل شبیه به یکدیگر است. انتقال تجربیات، همکاری و هم افزایی، هماهنگی در پیشبرد اهداف مشترک و نیل به ایده های تازه می تواند از جمله دستاوردهای ارتباط جدی تر واحدهای روابط عمومی در حوزه معدن و صنایع معدنی باشد.

پیشنهاد تشکیل انجمن روابط عمومی های صنعت

طی  دو دهه حضورم در عرصه روابط عمومی شاهد برگزاری جلسات پراکنده و تشکل های بسیاری بوده ام که حاصل همت و تلاش فعالان و بزرگان این حرفه برای گسترش ارتباطات تخصصی لااقل در سطح شرکتهای همکار و هم گروه در هلدینگ ها یا بخشی از زنجیره تولید بوده است. اما به دلایل مختلف هنوز تا رسیدن به تشکلی فراگیر و متناسب با گستردگی و نیازهای صنعت فاصله بسیاری وجود دارد.

هفته روابط عمومی و ارتباطات فرصت مغتنمی است تا ضمن تقدیر از تمامی تلاشهای انجام شده در این زمینه، توجه مدیران و همکاران را بار دیگر به لزوم راه اندازی یک تشکل تخصصی جامع و تاثیرگذار جلب نموده و پیشنهاد تشکیل «انجمن روابط عمومی های حوزه معدن و صنایع معدنی» را مطرح نمایم.

برای کارآیی و بهره وری بیشتر این تشکل توجه به نکاتی چند، خالی از فایده نخواهد بود:
– حمایت و حضور دستگاههای دولتی در تشکل یاد شده بر اعتبار آن خواهد افزود اما محوریت و سردمداری آنان از تحرک و پویایی اش خواهد کاست. توصیه می شود ضمن همکاری و هماهنگی کامل با دستگاههای حاکمیتی، از دولتی شدن آن احتراز شود.
– هدفگذاری، برنامه ریزی و سازماندهی دقیق در قالب تدوین یک اساسنامه جامع برای تشکل، از بایسته های شروع این حرکت ارزشمند خواهد بود.
– برای نیل به نتیجه مطلوب بایستی امکان حضور شرکتهای کوچک و متوسط در کنار بنگاههای بزرگ و همکاری و استفاده از ظرفیتهای آنان به خوبی فراهم گردد.
– استفاده از تجارب و ظرفیتهای سایر تشکل های موجود در گستره انجمن ها و هلدینگ ها و شرکتهای همکار بر غنا و ارزش این کار خواهد افزود.
– مقوله آموزش و توانمند سازی علمی و عملی مدیران و نیروهای روابط عمومی در اولویت کارکردهای این انجمن قرار خواهد داشت.
– باید پذیرفت که متاسفانه در زمینه ارتباط روابط عمومی های حوزه صنعت با رسانه ها و پشتیبانی جدی از تولید کنندگان محتوای تخصصی و حرفه ای هنوز نارسایی های بسیاری وجود دارد. از جمله حرکتهای ارزشمندی که می تواند در قالب این تشکل صورت پذیرد، تأسیس صندوق حمایت از رسانه های تخصصی با مشارکت تمامی اعضاء با هدف تقویت جدی و ایجاد عدالت نسبی در پشتیبانی مادی و معنوی ضابطه مند از رسانه ها خواهد بود.
– این تشکل منسجم و قوی می تواند از پراکندگی رویدادها، همایش ها و نمایشگاههای تخصصی صنعت پیشگیری کرده و با ایجاد تمرکز و یکپارچگی در برگزاری، ارتقاء کیفی آنها و صرفه جویی قابل توجه در هزینه ها را به دنبال داشته باشد.

اطمینان دارم همکاران ارجمندم در رسانه ها، انجمن ها و واحدهای روابط عمومی شرکتهای معدنی و صنایع وابسته تجارب، تلاشها و ایده های بسیاری در این خصوص داشته و در صورت مشارکت، همدلی و همراهی آنان پیشنهاد حاضر می تواند کامل تر شده و اجرای آن قدم مثبتی در ارتقاء کارکرد روابط عمومی ها و رسانه های این صنعت گردد.

مطالعه‌ی بیشتر:

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی معدن‌مدیا به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.