جستجو

وزیر صمت می گوید: در حوزه فولاد در یک ماه گذشته کاهش قیمت داشته ایم به طوری که قیمت شمش و میلگرد کاهش یافته است و این روند ادامه خواهد داشت.


سیدرضا فاطمی امین با اشاره به موضوع تحقق شعار سال و اقدامات وزارت صمت در این باره، اظهار داشت: خوشبختانه در دو حوزه تولید و تورم از سال قبل کارهایی آغاز شده و نتایج قابل توجهی به دست آمده است. براساس آمار بانک مرکزی به لحاظ رشد اقتصادی در پاییز ۱۴۰۱ رشد بخش صنعت ۱۱٫۶ درصد بود که از سال ۹۶ به بعد بی نظیر است. در نه ماهه اول امسال این رشد به ۸ درصد رسید و به عبارتی در هر فصل زیاد می شود.
وی گفت: در بخش معدن نیز که در سال ۱۴۰۰ رشد منفی بود و منهای یک درصد بود، در نه ماهه ۱۴۰۱ به ۲٫۹ درصد رسید، یعنی تقریبا ۴ درصد رشد تولید در بخش معدن داریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حوزه سرمایه گذاری نیز اتفاقات بسیار خوبی افتاد و در پاییز ۱۴۰۱ رشد سرمایه گذاری در ماشین آلات ۲۸ درصد رشد داشت که از سال ۹۰ بی نظیر است. این بدان معنا است که در رشد تولید اتفاقات خوبی می افتد و رشد سرمایه گذاری حاکی از آن است که آینده نیز خوب خواهد بود.
فاطمی امین تصریح کرد: دو تورم وجود دارد؛ یکی مصرف کننده که عموم مردم با آن سر و کار دارند و تورم بعدی تورم تولید کننده است. در بخش معدن تورم این بخش در تابستان ۱۴۰۰ حدود ۱۱۶ درصد بوده و در پاییز سال گذشته به ۲۵ درصد رسیده است و در صنعت ساخت کالا در تابستان ۱۴۰۰ در مجموع تورم تولید کننده ۸۰ درصد بود که در پاییز سال گذشته به ۳۴ درصد رسید که این موضوع نیز حاکی از آن است که کاهش تورم تولید کننده می تواند بر کاهش تورم مصرف کننده اثرگذار باشد.
وی بیان داشت: در چند سال گذشته رشد تولید در بخش معدن منفی بود اما در ۹ ماهه سال گذشته رشد به ۲٫۹ رسید لذا در حوزه معدن چند کار انجام شده که یکی تامین ماشین الات بود و دیگری نیز موضوع واردات ماشین آلات معدنی را پیگیری کردیم و موضوع مزایده ها را دنبال کرده ایم.
فاطمی امین گفت: در مزایده ها چند شرط جدید قرار داده ایم به طوری که یکی از قواعد این است که کسانی برای گرفتن یک معدن در مزایده ها اولویت دارند که توان فرآوری داشته باشند.
وی افزود: همچنین بسته های معدنی تعریف کردیم و چند معدن را در یک بسته قرار دادیم. در بخش معدن خبر خوب این است که خام فروشی حدود یک درصد است و یک درصد از برداشت ما در بخش معدن صادر می شود، ضمن اینکه مواد خام معدنی را نیز وارد می کنیم اما در کنار این مساله مواد نیمه خام صادر می کنیم.
وزیر صمت اظهار داشت: سهم معدن در تولید ناخالص داخلی کمتر از ۳ درصد است که باید با رشدهای مداوم آن را افزایش داد.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.