جستجو

صادرات محصولات فولادی نیمه تمام از اوکراین در ماه مارس ۲۰۲۳ حدود ۲۵.۵ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت.


داده های خدمات گمرکی دولتی نشان می دهد شرکتهای فولاد اوکراین در مارس ۲۰۲۳ صادرات محصولات فولادی نیمه تمام را به ۸۶.۹ هزار تن رساندند. این در حالی است که میزان صادرات محصولات فولادی نیمه تمام از اوکراین در مارس ۲۰۲۳ حدود ۲۵.۵ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. بررسی ها نشان می دهد درآمد تولیدکنندگان از صادرات محصولات فولادی نیمه تمام در ماه مارس به ۴۵.۲ میلیون دلار رسید که نسبت به ماه قبل با افزایش ۲۴.۵ درصدی همراه بوده است.
فعالان بازار در روز جمعه (۱۴ آوریل) اعلام کردند درآمد فولادسازان مستقر در اوکراین از صادرات اسلب فولادی و بیلت فولادی در ماه مارس حدود ۲۴.۹ درصد افزایش یافته است.
به نقل از چندین منبع خبری، شرکت های فولادی مستقر در اوکراین درآمد حاصل از فروش محصولات فولادی نیمه تمام را در مارس ۲۰۲۳ حدود ۱۹ درصد نسبت به مارس ۲۰۲۲ کاهش دادند. همچنین بررسی ها نشان می دهد به طور طبیعی نیز صادرات محصولات فولادی نیمه تمام در مارس ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۸.۷ درصد کاهش یافته است.
دراین میان تحلیل گران بازار در روز جمعه (۱۴ آوریل) گزارش دادند اوکراین در ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ حدود ۱۹۴.۴۷ هزار تن محصول فولادی نیمه تمام به ارزش ۱۰۲.۲۵ میلیون دلار صادر کرد. بررسی ها نشان می دهد درآمد فولادسازان از صادرات اسلب فولادی و بیلت فولادی در ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ حدود ۸۳.۸ درصد افت داشته است. همچنین میزان تحویل محصولات فولادی از اوکراین به صادر کشورها نیز در سه ماه اول ۲۰۲۳ حدود ۸۱.۴ درصد نسبت به سه ماه اول ۲۰۲۲ افت داشته است.
به نقل از برخی تاجران، واردکنندگان اصلی محصولات فولادی نیمه تمام از اوکراین در ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ لهستان، جمهوری دومینیکن و بلغارستان بودند. بررسی ها نشان می دهد در ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ به لحاظ پولی لهستان حدود ۴۳.۵۱ درصد، جمهوری دومینیکن حدود ۱۴.۲۵ درصد و بلغارستان حدود ۱۱.۲۳ درصد از محصولات فولادی نیمه تمام اوکراین را وارد کرده است.
همچنین برخی معامله گران در روز جمعه (۱۴ آوریل) اعلام کردند در مارس ۲۰۲۳، فولادسازان اوکراینی تولید محصولات فولادی نورد شده را ۲۹.۹ درصد نسبت به فوریه ۲۰۲۳ افزایش دادند و به ۴۳۴۰۰۰ تن رساندند. باید توجه داشت که میزان تولید آهن خام در مارس ۲۰۲۳ توسط فولادسازان اوکراینی به ۴۶۶۰۰۰ تن رسید که نسبت به ماه قبل افزایش ۳۲ درصدی را تجربه کرده است. همچنین میزان تولید فولاد توسط فولادسازان اوکراینی در مارس ۲۰۲۳ به ۵۲۷۰۰۰ تن رسید که نسبت به ماه قبل با رشد ۲۴.۳ درصدی همراه بوده است.
به نقل از برخی تاجران، حجم کم تولید توسط فولادسازان اوکراینی با مشکلات لجستیکی، وضعیت نامطلوب بازار جهانی و همچنین با تخریب ناشی از خصومت دو شرکت بزرگ فولاد اوکراین به نام آزوفستال و کارخانه آهن و فولاد ایلیچ در ماریوپول مرتبط است.
تحلیل گران بازار در روز جمعه (۱۴ آوریل) گزارش دادند پس از تهاجم روسیه به اوکراین در پایان فوریه ۲۰۲۲، اروپا تنها بازار خریدار محصولات فولادی تولید شده در اوکراین شد. در عین حال بررسی ها نشان می دهد تحویل کالا از طریق راه آهن سخت و پرهزینه می باشد. در نتیجه پس از تهاجم روسیه به اوکراین هزینه های فولادسازان برای ارسال محصولات فولادی نورد شده به مشتریان حداقل ۲ برابر افزایش یافته و تقاضا برای محصولات به دلیل شرایط نامناسب بازار کاهش یافته است.
بررسی ها نشان می دهد گلوله باران زیرساخت های انرژی اوکراین توسط نیروهای روسی به مشکلات اصلی این کشور اضافه شد که فولادسازان را مجبور به کاهش و توقف تولید برای حفظ ظرفیت کرده است.
فعالان بازار در روز جمعه (۱۴ آوریل) اعلام کردند در آغاز سال ۲۰۲۳، وضعیت در صنعت تثبیت شد، زیرا تقاضا برای فولاد و مواد خام فولادی شروع به بهبود کرد و گلوله باران سیستم انرژی اوکراین به یک پدیده نادر تبدیل شد. باید توجه داشت که کارخانه‌ های فولاد مستقر در اوکراین شروع به احیای ظرفیت‌ های معلق و افزایش تولید کردند، اما برای بازگشت به سطح قبل از جنگ، بنادر دریایی باید رفع انسداد شوند.
همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داده بود، در سال ۲۰۲۲ صادرات محصولات فولادی نیمه تمام از اوکراین با ۷۲ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۱.۸۹ میلیون تن رسید. همچنین بررسی ها نشان می دهد از نظر پولی، صادرات محصولات فولادی نیمه تمام در سال ۲۰۲۲ در محدوده ۱.۱۹ میلیارد دلار گزارش شد که نسبت به سال ۲۰۲۱ با کاهش ۷۰.۹ درصدی همراه بوده است.
تحلیل گران بازار در روز جمعه (۱۴ آوریل) گزارش دادند واردکنندگان اصلی محصولات فولادی نیمه تمام اوکراین در سال ۲۰۲۲ شامل بلغارستان، لهستان و ایتالیا بودند. بررسی ها نشان می دهد بلغارستان حدود ۲۵.۵۵ درصد، لهستان حدود ۱۳.۹۷ درصد و ایتالیا حدود ۱۲.۱۳ درصد از محصولات فولادی نیمه تمام اوکراین را در سال ۲۰۲۲ خریداری کرد.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.