جستجو

مصرف ظاهری فولاد میانی در سال گذشته، با افزایش ۱۴ درصدی همراه بوده است. آیا این میزان افزایش مصرف ظاهری می‌تواند نشان‌‌‌ دهنده میزان تقاضا و رونق در بازار فولاد باشد یا شاهد رشد موجودی انبارها حتی برخی انحراف‌‌‌های جزئی در بازار هستیم؟ این سوالی است که در خلال ارائه این آمارها ملاحظه می‌شود. اگرچه پاسخ به این سوال به چند رشته گزارش نیاز دارد زیرا از ابعاد مختلفی باید این وضعیت را موشکافی کرد. در هر حال اغلب رونق آمارها را باید یک داده مثبت به شمار آورد اما این بار انتظارات تورمی واقعیت افزوده دیگری است که بر بسیاری از بدیهیات پیشین سایه افکنده است.


انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار مصرف ظاهری فولاد کشورر در سال ۱۴۰۱ را منتشر کرد. در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، مصرف ظاهری فولاد میانی افزایش ۱۴ درصدی، مصرف ظاهری کل محصولات فولادی افزایش ۱۴ درصدی و مصرف ظاهری آهن اسفنجی افزایش ۵ درصدی داشته است. بر اساس گزارش آماری انجمن فولاد در سال ۱۴۰۱، مصرف ظاهری فولاد میانی (بیلت و بلوم و اسلب) به ۲۳ میلیون و ۶۷‌هزار تن رسید.

وضعیت مصرف فولاد میانی

در بخش فولاد میانی، ۱۳ میلیون و ۴۲۵‌هزار تن سهم مصرف ظاهری بیلت و بلوم و ۹ میلیون و ۶۴۲ ‌هزار تن سهم مصرف ظاهری اسلب بوده است. مصرف ظاهری بیلت و بلوم افزایش ۱۶ درصدی داشته و مصرف ظاهری اسلب هم ۱۱‌درصد افزایش داشته است.

وضعیت مصرف محصولات فولادی

در گزارش آماری انجمن فولاد، رشد مصرف ظاهری مقاطع تخت فولادی افزایش ۸ درصدی و رشد مصرف ظاهری مقاطع طویل فولادی افزایش ۱۸ ‌درصدی اعلام شده است.
مصرف ظاهری مقاطع تخت ۹ میلیون و ۹۳‌هزار تن بوده که ۸ میلیون و ۷۰۵ ‌هزار تن سهم ورق گرم، ۲ میلیون و ۶۳۹‌هزار تن سهم ورق سرد و یک میلیون و ۶۰۹‌هزار تن سهم ورق پوشش‌‌‌دار بوده است. مصرف ظاهری ورق گرم افزایش ۹ درصدی داشته، مصرف ظاهری ورق سرد کاهش ۷ درصدی و مصرف ظاهری ورق پوشش‌‌‌دار افزایش ۱۴ درصدی داشته است.
در سال ۱۴۰۱، مصرف ظاهری تیرآهن با رشد ۷ درصدی به یک میلیون و ۱۷۱‌هزار تن رسیده است و مصرف ظاهری میلگرد هم با افزایش ۲۱ درصدی به ۸ میلیون و ۹۰‌هزار تن رسیده است. مصرف ظاهری نبشی، ناودانی و سایر مقاطع طویل فولادی با افزایش ۲۱ درصدی همراه بوده است.

وضعیت مصرف آهن اسفنجی

مصرف ظاهری آهن اسفنجی نیز طبق گزارش انجمن فولاد افزایش ۵ درصدی یافته و به ۳۰ میلیون و ۸۶۶‌هزار تن رسیده است.

نکات مهم گزارش آماری مصرف ظاهری سال ۱۴۰۱ فولاد ایران
– مصرف فولاد کشور از ۲۳ میلیون تن گذشت.
– مصرف مقاطع طویل فولادی در مرز ۱۰ میلیون تن قرار گرفت.
– شاهد افزایش مصرف ظاهری همه محصولات فولادی میانی و نهایی به جز ورق سرد بوده‌‌‌ایم.

افزایش مصرف ظاهری داخلی به دلیل کاهش صادرات

زکریا نایبی فعال فولادی عنوان کرد: در زمینه تولید فولاد در سال ۱۴۰۱ با رشد بین ۹ تا ۱۰ درصدی روبه‌‌‌رو بودیم. مصرف ظاهری فولاد میانی نیز با افزایش ۱۴ درصدی نسبت به سال گذشته (۱۴۰۰) همراه بوده است.
نایبی در ادامه با اشاره به فرمول مصرف ظاهری توضیح داد: ‌‌‌مصرف ظاهری با توجه به میزان تولید منهای صادرات به علاوه واردات به‌‌‌دست می‌‌‌آید. البته با توجه به این موضوع که واردات چند سال اخیر محصولات فولادی در ایران به صفر رسیده است، در حال حاضر مصرف ظاهری محصولات فولادی از میزان تولیدات منهای صادرات به‌‌‌دست می‌‌‌آ‌‌‌ید.
وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که سال گذشته شاهد رونقی در بازار محصولات فولادی و آهن‌‌‌آلات نبوده‌‌‌ایم، خاطرنشان کرد: سال گذشته میزان مصرف ظاهری از میزان تولید نیز افزایش یافته و این موضوع به دلیل کاهش میزان صادرات بوده است و احتمال دارد که مصرف صادرات ما حدود ۷ تا ۸‌درصد کاهش یافته باشد. مدیر تحقیق و توسعه شرکت فولاد پردیس آذربایجان در پاسخ به این پرسش که صادرات فولاد به چه دلیل با کاهش روبه‌‌‌رو شده است، گفت: یکی از دلایل آن به نوسان نرخ ارز و نبود ثبات در بازار برمی‌‌‌گردد. موضوع دوم مربوط به صادرات به عراق می‌شود که این کشور تحت‌تاثیر فشار آمریکا انتقال دلار خود را به ایران محدود کرد و این در حالی است که کشور عراق بخش قابل‌‌‌توجهی از صادرات محصولات فولادی را به خود اختصاص داده است. البته یکی از عوامل که سبب شد تولیدکنندگان روند منظم تولید خود را از دست بدهند و روی صادرات آنها نیز تاثیرگذار بود، اعمال محدودیت‌های انرژی و قطع شدن برق و گاز در طول سال بود.
نایبی در ادامه با اشاره به این موضوع که میزان مصرف ظاهری فولاد میانی تا چه اندازه نشان‌‌‌دهنده رشد و رونق فولاد یا ساخت‌وساز به‌‌‌شمار می‌رود، عنوان کرد: مصرف ظاهری فولاد میانی چندان پارامتر قوی‌‌‌ای به‌‌‌شمار نمی‌رود که بیانگر رونق در بازار محسوب شود، بلیت یا سایر محصولات میانی مصرف ظاهری ندارند و در نهایت تبدیل به محصول نهایی می‌‌‌شوند. در مقابل مصرف ظاهری میلگرد بسیار مهم به‌‌‌شمار می‌رود و نشان‌‌‌دهنده خروج بازار از رکود است. البته سایر محصولات نهایی نیز مانند نبشی و ناودانی و تیرآهن با یکدیگر اعلام می‌‌‌شوند. در ساخت‌وساز بیشتر میلگرد مورد مصرف قرار می‌گیرد.
وی در ادامه با اشاره به میزان تولید میلگرد در سال گذشته عنوان کرد: سال گذشته حدود ۱۰ میلیون تن میلگرد تولید شد، ولی آمار نبشی، ناودانی و تیرآهن به ۲ میلیون تن رسید. البته به دنبال اتفاقی که در سال گذشته روی داد، میزان صادرات میلگرد و سایر محصولات کاهش یافت.

سال جدید، مشکلات سال قبل را به دوش می‌‌‌کشد

این فعال فولادی در پاسخ به این پرسش که چه چشم‌‌‌اندازی را برای تولید، مصرف و بازار امسال پیش‌بینی می‌‌‌کنید، گفت: بدون شک نمی‌توان چشم‌‌‌انداز خوبی را برای سال‌جاری در حوزه بازار فولاد متصور بود، چراکه همچنان گرفتار مسائل گذشته هستیم، تولیدکنندگان در تابستان با قطعی برق و در زمستان با قطعی گاز روبه‌‌‌رو خواهند شد و حدود یک ماه دیگر و با نزدیک شدن به فصل تابستان، شاهد اعمال محدودیت‌های برق برای واحدهای فولادی خواهیم بود.
نایبی در ادامه یادآور شد: البته صنعت فولاد به دلار وصل است، با افزایش قیمت دلار، قیمت مواد اولیه نیز افزایش پیدا می‌کند. وی در پاسخ به این پرسش که بازار فولاد چه تاثیری بر محصولات فولادی که نزدیک صد‌درصد در داخل تهیه می‌شود، می‌گذارد گفت: اقتصاد ایران و در کل بازار، همان گونه که طی سال‌های گذشته به وضوح شاهد بودیم، بسیار تحت ‌‌‌تاثیر نوسان قیمت دلار قرار داشته است و با گران شدن قیمت دلار، کل قیمت کالاها و از جمله مواد اولیه فولاد نیز گران شده است.
وی در ادامه توضیح داد: سه تجارت اصلی در دنیا شامل نفت، طلا و اسلحه با دلار انجام می‌گیرد و آمریکا با این سه ابزار کل دنیا را در اختیار خود قرار گرفته است. از این رو اقتصاد ما نیز متصل به همین دلار شده است. جالب توجه است زمانی که دلار گران می‌شود، بلافاصله قیمت قراضه در بازار داخلی گران می‌شود و جالب‌‌‌تر اینکه زمانی که قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند، قیمت قراضه کاهش پیدا نمی‌‌‌کند.
نایبی در پایان تاکید کرد: در دنیای کنونی همه به هم وصل هستند و هیچ کشور جزیره نیست، از این رو قیمت دلار نیز بر بازار داخلی تاثیرگذار خواهد بود.

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.