جستجو

بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در سیزدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران گفت: امنیت سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار در صنعت فولاد نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد. ما حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن فولاد باید صادر کنیم؛ چرا که این میزان از فولاد در کشور استفاده نمی‌شود. فولاد صنعتی بالنده بوده و رتبه ما در دنیا نشان از قوت ایران در این صنعت است.


بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در سیزدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران با نگاهی به بازار در تهران اظهار کرد: ایران در ماه مارس کماکان در رتبه دهم تولیدکنندگان فولاد دنیا است و بیش از ۴۰ میلیون تن ظرفیت نصب شده داریم که به دلایل مختلف از آن استفاده نمی‌شود.
وی گفت: یکی از این دلایل، مشکلاتی نظیر مواد اولیه است؛ ولی دلایل دیگری هم وجود دارد که اگر نتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم، ایجاد ظرفیت ۵۵ میلیون تن نیز بی‌فایده است؛ به همین خاطر باید به علت‌های آن توجه کرد. امروز محدودیت‌هایی ناشی از تحریم در صنعت فولاد کشور وجود دارد که البته فولادسازان راهکارهایی را در این حوزه پیدا کرده‌اند.
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: امنیت سرمایه‌گذاری و کسب و کار نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد. ما حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن فولاد باید صادر کنیم؛ چرا که این میزان از فولاد در کشور استفاده نمی‌شود.
وی خاطر نشان کرد: شعار توسعه صادرات امروز در کشور در بسیاری از عرصه‌ها داده می‌شود؛ ولی سیاست‌گذاری در این حوزه به درستی انجام نمی‌شود. به طور مثال در حوزه شمش، بسیاری از کشورها خصوصاً کشورهای همسایه کارخانه‌های نورد ساخته‌اند و از سوی دیگر تعرفه واردات برای میلگرد گذاشته‌اند؛ از همین سو در صورت صادرات، قیمت میلگرد کمتر از شمش خواهد بود. به همین خاطر نباید به شمش به عنوان مواد اولیه نگاه کرد.
سبحانی تصریح کرد: علاوه براین موضوع، چالش‌های زیادی بر سر راه تولیدکنندگان برای صادرات است. به طور مثال وقتی خریدار خارجی سه ماه قبل کالایی را خریداری می‌کند با مکانیزم موجود، صادرکننده نمی‌تواند پاسخگوی خریدار باشد.
وی تأکید کرد: نقطه سر به سر صنعت فولاد حدود ۸۰ درصد است که قطعی گاز و برق بسیار می‌تواند بر افزایش آن تأثیرگذار باشد. به همین خاطر رسیدن به ظرفیت ۵۵ میلیون تن عملاً با چالش‌هایی همراه است که امیدواریم با موضوعات صنعت فولاد، عاقلانه‌تر رفتار شود. نگاه به صنعت فولاد نگاه خوبی نیست. صنعت فولاد کشور امروز درآمد خود را صرف هزینه‌های توسعه خود می‌کند ولی از سوی دیگر مسائلی به این صنعت تحمیل می‌شود که جای تأمل بیشتری دارد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عنوان کرد: نباید به صنعت فولاد از دید یک صنعت پولدار نگاه کرد و باید به این صنعت کمک کرد تا علاوه بر فعال کردن ظرفیت‌های موجود، طرح‌های توسعه را تکمیل کند؛ چرا که این صنعت، صنعتی بالنده بوده و رتبه ما در دنیا نشان از قوت ایران در این صنعت است.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.