جستجو

امید رضایی‌فر، سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین افتتاح هفدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی گفت: شرکت‌های بزرگ و مادر کشور باید با نگاهی ویژه به این عرصه، برای رشد خود واحدهای تحقیق و توسعه را ایجاد کنند تا هم به زیست‌بوم دانش‌بنیان و هم به خودشان کمک کنند. از سوی دیگر باتوجه به مشکلاتی که در زمینه زیرساخت‌های زیست‌بوم فناوری و نوآوری وجود دارد، امیدواریم با الهام گرفتن از تجربه‌های موفقی نظیر اصفهان، این زیست‌بوم زیرساخت‌های بهتری را در کل کشور داشته باشد.


امید رضایی‌فر، سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین افتتاح هفدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی اظهار کرد: اگر موانع از جلوی زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور برداشته شود؛ می‌توان مسیر درستی را طی کند. در سال گذشته معاونت درگیر تنظیم آئین‌نامه‌هایی برای سرعت بخشیدن به این عرصه بوده است.
وی گفت: شرکت‌های بزرگ و مادر کشور باید با نگاهی ویژه به این عرصه، برای رشد خود واحدهای تحقیق و توسعه را ایجاد کنند تا هم به زیست‌بوم دانش‌بنیان و هم به خودشان کمک کنند. از سوی دیگر مشکلاتی در زمینه زیرساخت‌های زیست‌بوم فناوری و نوآوری داریم که امیدواریم با الهام گرفتن از تجربه‌های موفقی نظیر اصفهان، این زیست‌بوم زیرساخت‌های بهتری را در کل کشور داشته باشد.
سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اصفهان عطر و بوی هنر و اصالت ایرانی دارد. در عرصه فناوری و نوآوری نیز باید اقداماتی انجام دهیم که طعم فناوری ایرانی را به جهان در زمینه‌های مختلف عرضه کنیم که شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان می‌تواند در این زمینه پیشگام باشد.
وی خاطرنشان کرد: تقابل و تأثیراتی که شرکت‌های بزرگ و تأثیرگذار در زمینه فناوری دارند، بقای شرکت و رشد اقتصادی را در بر دارد. علاوه بر سرمایه‌گذاری در این عرصه که می‌تواند باعث سودآوری باشد، استعدادهای جدیدی را در عرصه سرمایه‌های انسانی به صنعت معرفی می‌کند.
رضایی‌فر تصریح کرد: از سوی دیگر تقابل شرکت‌های کوچک با شرکت‌های بزرگ می‌تواند به عمر شرکت‌های بزرگ با استفاده از نوآوری و تولید فناوری کمک کند. تکامل، تقابل، همکاری و تکمیل مسیر با کمک شرکت‌های بزرگ و کوچک می‌تواند صنعت کشور را شکوفا کند که به حفظ و بقای شرکت‌های بزرگ کمک می‌کند. ایجاد مراکز نوآوری، شتاب‌دهنده‌ها و دیگر ساختارها اگر هم‌جهت باشند؛ می‌توانند نقاط قوت و ضعف خود را پوشش دهند.
وی تأکید کرد: گاهی وقفه‌های زمانی در شرکت‌های بزرگ باعث زیان می‌شود که شرکت‌های کوچک برای ایجاد فناوری‌ها می‌توانند مؤثر باشند. در وزارتخانه نیز طرح دستیار فناوری در سال گذشته اجرا شد که بازخوردهای خوبی را از آن شاهد بودیم.
سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: در جهان سرمایه‌گذاری از سوی صنایع، به طور جدی در حال افزایش است که این رقم به بیش از ۱۰ برابر می‌رسد و کشور ما باید همگام با عرصه جهانی، این روند را پیگیری کند. این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند منجر به فعالیت‌های جسورانه شرکتی در حوزه داخلی و خارجی شرکت‌ها شوند.
وی بیان کرد: شرکت‌های بزرگ نیاز به دانش و فناوری دارند و شرکت‌های کوچک می‌توانند گزینه‌های خوبی برای تأمین این دانش و فناوری باشند که توسعه فرهنگ کارآفرینی، توسعه cvcها و … می‌تواند اقداماتی مؤثر برای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور باشد.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.