جستجو

عضو کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه کمبود آب، گاز و برق موجب گلایه واحدهای ساخت فولاد شده است، گفت: هزینه‌های سنگین حمل‌و‌نقل هم بر دوش فعالان این صنعت افتاده است زیرا ناوگان ریلی کشور، فرسوده است، این در حالی است که آن سوی دنیا، موج سوم و چهارم تکنولوژی در تولید دخالت دارند.


بهرام شکوری با بررسی چالش‌های صنعت فولاد، اظهارداشت: صنعت فولاد زمانی می‌تواند کاملا در خدمت اهداف توسعه صنعتی قرار گیرد که توسعه زیربخش‌‌‌ها و انواع خاص محصولات آن با توجه به استراتژی‌‌‌ توسعه صنعتی و اولویت‌‌‌های تعیین‌شده توسط آن صورت گیرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی گفت: اقتصاد ایران با برخورداری از صادرات ۵ میلیارد دلاری محصولات فولادی و برخورداری از ۱٫۶ درصد از کل ذخایر سنگ معدن دنیا، ظرفیت مناسبی برای توسعه این صنعت و بهره‌‌‌گیری از آن در جهت تقویت توسعه صنعتی دارد.
این فعال صنعت فولاد بیان کرد: به‌رغم این ظرفیت‌‌‌های صنعتی، صنایع فولاد امروزه با مسایلی همچون تامین انرژی، تامین سنگ‌آهن، وجود ظرفیت‌‌‌های خالی در پایین‌‌‌دست و تولید محصول با ارزش افزوده پایین، روبه‌رو است، این چهار مساله که مهم‌ترین مسایل این صنعت را تشکیل می‌دهند، منجر به عدم‌ تحقق انتظارات از این صنعت مادر به منظور کمک به توسعه صنعتی کشور شده‌اند.
شکوری با تاکید بر حرکت تدریجی به سمت واقعی کردن قیمت نهاده‌‌‌های تولید، تصریح کرد: به منظور افزایش بهره‌‌‌وری واحدهای موجود و غلبه بر معضل تامین انرژی، جلوگیری از احداث واحدهای کوچک‌مقیاس در حلقه‌‌‌های مختلف زنجیره و حرکت به سمت روش کوره بلند است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی با اشاره به اثرات معضلات زیرساختی و انرژی در تولید و عدم پایداری اقتصادی و اجتماعی در بخش معدن، گفت: زیرساخت‌ها از توسعه حمل‌و‌نقل ریلی و تامین آب و برق و گاز یکی از رسالت‌های دولت‌هاست. در کشور‌های دیگر هم دولت در ازای مالیاتی که از بخش تولید دریافت می‌کند، زیرساخت‌ها را توسعه می‌دهد و امکانات را برای توسعه تولید فراهم می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: در این باره ما بارها تذکر داده‌ایم که دولت کشور را گران اداره می‌کند و در نتیجه طبیعتا عدم توسعه زیرساخت‌ها سبب شده که عارضه‌های زیادی برای معادن ایجاد شود.
شکوری با بیان اینکه نبود آب و گاز و برق، موجب گلایه واحدهای ساخت فولاد شده است، اظهارداشت: همچنین هزینه‌های سنگین حمل‌و‌نقل هم بر دوش فعالان افتاده است، زیرا ناوگان ریلی کشور، فرسوده است، این در حالی است که آن سوی دنیا، موج سوم و چهارم تکنولوژی در تولید دخالت دارند. در نتیجه هزینه‌های حمل‌و‌نقل در دنیا بسیار کاهش یافته اما این هزینه‌ها در کشور ما بسیار بالاست. این، یکی از موضوعات مهمی است که زنجیره فولاد با آن دست به گریبان است.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.