جستجو

تحلیلگران بر این باورند که بازارهای مواد اولیه ای که بر اقتصاد پر تنش جهانی تکیه کرده ماه های سختی پیش رو دارند. شادابی بازار ساخت و ساز چین که معمولاً در سه ماهه دوم سال اتفاق می افتد، تحت تأثیر رکود قرار گرفته و به زودی با کسادی تابستان نیز روبروست. صنایع تولیدی چین نیز در حال حاضر در رکود رفته اند. اقتصاد جهان نیز با رکود دست و پنجه نرم می کند. افزایش نرخ بهره و دلار قوی تر بر روی کالاهایی که به دلار قیمت گذاری می شوند سایه افکنده است.
بلاتکلیفی که بازارها را فراگرفته از منابع بسیاری نشأت می گیرد، خواه جنگ در اوکراین باشد، تا بن بست سقف بدهی ایالات متحده امریکا و احتمال یک انتخابات ریاست جمهوری تلخ در سال آینده، تا روابط پر تنش واشنگتن و پکن.
در چین که بزرگترین مصرف کننده فلزات دنیاست هدف رشد متوسط اقتصادی تعیین شده توسط دولت مرکزی نتوانسته تقاضا را تحریک کند. بازار املاک همچنان یک نگرانی عمده است، همانطور که سطح چشمگیر بدهی های دولت های محلی نیز مطرح است.
اگر پکن اشتهای بیشتری برای به کارگیری محرک‌های اقتصادی نشان دهد می‌تواند هر دو فلز سنگ آهن و مس را نجات دهد. کمبود نسبی مس و نقش محوری آن در انتقال انرژی، کمک کننده است. اما ابرهایی که بر فراز بازار سنگ آهن جمع شده اند، حداقل در شکل کنونی آن، کمی نگران کننده اند.
چین که تا حد زیادی بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان است، احتمالا امسال در راستای اهداف اقلیمی خود دوباره تولید خود را کاهش خواهد داد. طبق گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید جهانی در سال 2023 کاهش یافته است. تولید چین همچنان 4.1 درصد جلوتر از سرعت رشد سال گذشته در چهار ماه اول است، بنابراین حتی پس از تعدیل در آوریل، به وضوح زمینه برای کاهش بیشتر وجود دارد. این یک تهدید مستقیم برای مصرف سنگ آهن است و برخلاف مس، نیاز جهان به کربن زدایی چالش های خاص خود را برای یک صنعت بدنام و آلاینده ایجاد می کند.
در بازارهای آهن بحث بر روی نقش رو به گسترش فولاد سبز و روش‌های تولید با انتشار کربن کمتر متمرکز شده است که به عیارهای بالاتر سنگ آهن نیاز دارند. این احتمالاً باعث افزایش قیمت مواد با کیفیت بهتر می شود و قیمت سنگ آهنی را که معمولاً در مبادلات فیوچرز معامله می شود، کاهش می دهد.

منبع: ایفنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.