جستجو

بازارهای فولاد و سنگ آهن چین در چند سال گذشته به دلیل عوامل مختلف در داخل و خارج از کشور، نوسانات قابل توجهی را تجربه کرده اند و انتظار می رود بازارها همچنان به نوسانات خود ادامه دهند.


به عنوان کالاهایی مهم، فولاد و سنگ آهن می توانند به شدت تحت تأثیر شرایط بازارهای بین المللی قرار گیرند. در حال حاضر، چین هنوز در مرحله بهبود پس ازکرونا است، بنابراین بازار به شدت تحت تأثیر عوامل ژئوپلیتیک، فشار تورمی بالا در اتحادیه اروپا و ایالات متحده امریکا قرار گرفته و نگرانی های ناشی از بحران بانکی در برخی کشورها نیز مطرح است. همه این عوامل منجر به افزایش عدم اطمینان بازار و نگرش ریسک گریزی شده است.
در این زمینه، صنعت فولاد چین متحمل زیان های زیادی شده است. علیرغم معرفی بسیاری از سیاست های محرک برای حمایت از بهبود بازار، عدم قطعیت های قابل توجهی همچنان وجود دارد. با این وجود، تحلیلگران معتقدند بهبود و توسعه اقتصادی پایدار است، اگرچه این فرآیند ممکن است نیاز به زمان قابل توجهی داشته باشد.
با بهبود و توسعه اقتصادی پایدار چین، انتظار می رود تقاضای فولاد چین در کوتاه مدت در سطح خوبی باقی بماند. با این حال، در میان مدت و بلندمدت، با رسیدن ساخت و ساز شهری چین به سطح معینی از توسعه، انتظار می رود تقاضای فولاد کاهش یابد.
علاوه بر این، سیاست های اعمال شده توسط دولت چین در سال های اخیر نیز نشان دهنده تمایل به کاهش تولید فولاد خام این کشور است. این عوامل، همراه با افزایش سرمایه گذاری در کوره های قوس الکتریکی در داخل کشور، احتمال تضعیف تدریجی تقاضای سنگ آهن چین را بالا می برد.
تغییری در ذهنیت تولیدکنندگان فولاد از بهره‌وری بالا و راندمان بالا به سمت مدیریت هزینه و حفظ سوددهی صورت گرفته است. این تغییر یک انتخاب اجتناب‌ناپذیر برای انطباق با توسعه بازار بوده است. در نتیجه، استفاده از سنگ آهن با عیار پایین تر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. با این حال با توجه به اهداف بلند مدت سبز، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای همچنان یکی از ملاحظات کلیدی برای آینده شرکت های فولادی چین است. از این منظر، انتظار می رود تقاضا برای سنگ آهن با عیار متوسط و بالا در سطح خوبی باقی بماند.
بی شک شاهد ارتقاء و به کارگیری تدریجی فناوری های جدید ذوب مانند متالورژی هیدروژن هستیم. این فناوری های جدید بدون شک نقش مثبتی در کربن زدایی و توسعه صنعت فولاد چین ایفا خواهند کرد.

منبع: ایفنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.