جستجو

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: صنعت فولاد به جای اینکه به فکر توسعه بازارهای هدف صادراتی و ارتقای تولید خود باشد، بیشتر به دنبال خنثی سازی تهدیدها و چالش‌ها است.


کریم رحیمی در خصوص چالش‌های صنعت نوردکاران اظهارداشت: در شرایط فعلی چالش‌های موجود در صنعت نورد، آنچنان گسترده است که نمی‌توان آن‌ها را اولویت بندی کرد. در این راستا، تأمین پایدار مواد اولیه، بورس و قیمت‌گذاری‌های دستوری، بحث صادرات و موضوع حامل‌های انرژی از جمله مشکلات این صنعت محسوب می‌شود.
وی گفت: تعدد بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های متفاوتی که از سازمان‌های مختلف ابلاغ می‌شود، در این حوزه تأثیرگذار است که حتی برخی از آن‌ها، در مغایرت با یکدیگر قرار دارند.
رحیمی تصریح کرد: با در نظر گرفتن تمامی این مشکلات، می‌توان گفت صنعت فولاد به جای اینکه به فکر توسعه بازارهای هدف صادراتی و ارتقای تولید خود باشد، بیشتر به دنبال خنثی سازی تهدیدها و چالش‌ها است. چنین عملکردی باعث می‌شود قدرت رقابت پذیری نوردکاران ایرانی در مقایسه با سایر کشورها به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند.
رحیمی با اشاره به راهکار موجود برای رفع موانع فولاد، گفت: با توجه به مشکلات موجود و شرایط تحریمی در کشور، برای برون رفت از این وضعیت باید چاره اندیشی اساسی توسط مسئولان صورت گیرد که یکی از این اقدامات در حوزه فولاد، بحث تجارت ترجیحی با کشورهای همسایه است. در این خصوص باید از کارشناسان و فعالان حوزه‌های صنعتی مختلف دعوت شود تا نقطه نظرات کارشناسی آنها اخذ شده و بهترین تصمیم‌گیری به مرحله عملی برسد.
وی در پایان اظهارداشت: صنعت فولاد پس از نفت و پتروشیمی، دومین مقام را از لحاظ ارزآوری و تناژ صادرات در کشور دارد. این یک مزیت بسیار بزرگی است که می‌توانیم در شرایط تحریم، با کشورهای همسایه از تجارت ترجیحی استفاده کنیم. در این صورت، اکثر فعالیت‌های نوردکاران حداقل به مرز قابل قبولی خواهد رسید؛ چرا که در حال حاضر با شرایط رکود داخلی و بحث صادرات، فولادی‌ها در کمترین میزان فعالیت تولیدی خود قرار دارند.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.