جستجو

یک تحلیلگر فولادی گفت: دیگر، تأمین زیرساخت‌ها در حمل و نقل و تأمین انرژی، از جدی‌ترین چالش‌های فولادی‌ها در سال‌های اخیر محسوب می‌شود که تحقق هدف‌گذاری‌های سالانه را سخت کرده است.


علیرضا کاویان مهر اظهارداشت: در حال حاضر با در نظر گرفتن افزایش نرخ دلار و بهبود صادرات محصولات زنجیره فولاد کشور، انتظار می‌رود صنعت فولاد به روزهای پررونق خود بازگردد و بهره‌گیری از پتانسیل‌های درخور فولاد، بیش از همه نیاز به شناخت و عبور از موانع درونی و بیرونی را ضروری می‌کند.
وی گفت: فولاد ایران همچنان از تکنولوژی و تجهیزات قدیمی رنج می‌برد که مانع توانایی آن در تولید محصولات باکیفیت شده است. علاوه بر آن، کمبود سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، نوآوری و تنوع محصولات را محدود کرده است.
این تحلیلگر فولادی با اشاره به چالش انرژی در حوزه فولاد افزود: تأمین زیرساخت‌ها در حمل و نقل و تأمین انرژی، از جدی‌ترین چالش‌های فولادی‌ها در سال‌های اخیر محسوب می‌شود که تحقق هدف‌گذاری‌های سالانه را سخت کرده است. کمبود برق و گاز باعث شده تا برنامه‌ریزی برای تولید با تردید همراه شود و میزان صادرات کاهش یابد، این در حالی است که پیش‌بینی‌ها نشان‌‌‌ می‌دهد این چالش در سال‌های آینده جدی‌تر خواهد شد.
کاویان مهر تصریح کرد: همچنین در حوزه فولاد و حوزه‌های دیگر مانند مس و سایر صنایع معدنی، شرکت‌های معتبر و سرمایه‌‌‌‌گذاران خارجی و حتی ایرانیان خارج از کشور علاقه‌‌‌‌مند به سرمایه‌گذاری هستند اما بحث تحریم‌ها مانع از آن می‌شود که این سرمایه‌‌‌‌ها به سمت ایران روانه شود.
وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های دولت در رابطه با جذب سرمایه‌گذاری خارجی هنوز مشخص نیست و باید بپذیریم در این حوزه با توجه به اینکه در ۱۰ سال‌گذشته نرخ سرمایه‌گذاری در کشور نزدیک به صفر بوده و آینده کشور در مورد اشتغال و توسعه دچار بحران خواهد شد، ضروری است که دولت در این حوزه به‌صورت ویژه عمل کند.
این تحلیلگر فولادی معتقد است که در صنعت فولاد، هماهنگی، نظارت و سیاست‌گذاری باید به صورت متمرکز باشد.
کاویان مهر با بیان اینکه از دیگر موضوعات مهم، عدم‌ توازن عرضه و تقاضای فولاد و قیمت‌گذاری دستوری در بازار داخلی است، اظهارداشت: عدم ‌تحریک تقاضا می‌‌‌تواند تولیدکنندگان را با مشکلات بسیاری در بحث فروش و درآمدزایی مواجه کند.
به گفته وی، رکود در بازار مسکن از اصلی‌ترین موضوعاتی است که می‌تواند تقاضا را در بازار داخلی کاهش دهد. از سوی دیگر، برخی سیاست‌گذاری‌ها باعث شده تا صادرات با چالش‌های زیادی همراه شود در حالی که صنعت فولاد می‌تواند از نقش‌آفرینان اصلی در ارز‌آوری غیرنفتی برای کشور باشد.

منبع: فولادبان

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.