جستجو

اختصاصی معدن‌مدیا/ ساقی نبی‌لو؛

به گزارش خبرنگار معدن‌مدیا، علی‌اصغر علامه، مدیرعامل منطقه ویژه پارسیان، در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه با اشاره به استراتژیک‌بودن محل این منطقه ویژه، بیان کرد: منطقه ویژه پارسیان در محل تلاقی سه استان هرمزگان، بوشهر و فارس قرار گرفته و به دلیل نزدیکی آن به چاه‌های گازی و پایتخت انرژی ایران، یعنی عسلویه و همسایگی با بزرگ‌ترین مخزن گازی جهان (پارس جنوبی) و همجواری با منطقه ویژه لامرد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ همچنین نزدیکی این منطقه با کشورهایی چون قطر، عربستان، عمان و امارات از دیگر مزایای آن به شمار می‌رود.

علامه با بیان اینکه حدوداً دو دهه پیش بر اساس آمایش سرزمین مناطقی برای جانمایی صنایع انرژی‌بر انتخاب شد، ادامه داد: این منطقه در در سال 1384 با عنوان منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان فعالیت خود را آغاز کرد که طی 13-14 سال گذشته طرح‌هایی که شروع کرده بود، به کندی جلو رفت اما خوشبختانه طی دو سال اخیر با توجه ویژه وزارت صمت و ایمیدرو این پروژه‌ها که در تمامی حوزه‌های مد نظر ما تعریف‌شده‌اند، به طور متوازن و با شتاب بیشتری در حال پیشروی است.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت ما در سه حوزه زیرساخت، بندری (صادرات و واردات) و جذب سرمایه برای منطقه تعریف شده است.

علامه افزود: حدود 40 پروژه زیرساختی بزرگ و کوچک طی دو سال گذشته در این منطقه شروع شده و در حال پیشرفت است. در بخش جذب سرمایه نیز 20 قرارداد با سازمان‌های خصوصی و دولتی و شرکت‌های پتروشیمی منعقد شده که عملیات اجرایی تعدادی از آن‌ها آغاز شده و بخش دیگر نیز در مرحله مطالعات مهندسی و تامین سرمایه قرار دارند.

مدیرعامل منطقه ویژه پارسیان تاکید کرد: بندر پارسیان تنها بندر کشور است که صفر تا صد آن با تکیه بر توان داخل ساخته شده و بندری صددرصد ایرانی به شمار می‌رود؛ یعنی طراحی، مهندسی، اجرا و تامین مالی آن تماماً داخل کشور انجام شده و هیچگونه وابستگی به لحاظ دانش، اجرا و سرمایه به خارج از کشور ندارد.

علامه ادامه داد: هم‌اکنون کشتی‌های شرکت سالکو در این بندر پهلوگیری کرده‌اند و می‌توان گفت فعالیت بندر پارسیان نقش قابل ملاحظه‌ای در توسعه صنعت آلومینیوم کشور ایفا می‌کند.

علی‌اصغر علامه تاکید کرد: بندر پارسیان نخستین و تنها بندر تخصصی در حوزه معدن و صنایع معدنی است.

وی افزود: از جمله اقدامات پیگیری شده طی دو سال اخیر در این منطقه که می‌توان به آن اشاره کرد، صدور رویه‌های گمرکی در اواخر سال 1401 است که به ما اجازه صادرات و واردات هر نوع کالایی را می‌دهد. همچنین اخذ مجوز تاسیس نیروگاه هزار مگاواتی باعث شده که بتوانیم امسال این پروژه را کلید بزنیم.

علامه ادامه داد: همچنین مجوز برداشت آب از دریا را نیز اخذ کرده‌ایم و آب‌شیرین‌کن غرب استان هرمزگان پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است و پس از بهره‌برداری، آب مورد نیاز صنایع در منطقه پارسیان و لامرد تامین خواهد شد و در مسیر خود، پاسخگوی نیاز مردم به آب نیز خواهد بود.

مدیرعامل منطقه ویژه پارسیان بیان کرد: حدود 2500 نفر به طور مستقیم در منطقه ویژه پارسیان مشغول به کار هستند. سال گذشته قول داده بودیم که هزار موقعیت شغلی ایجاد کنیم که خوشبختانه سربلند از آن بیرون آمدیم و در این راستا 1100 شغل در سامانه رصد دولت ثبت شده است. در سال 1402 نیز چشم‌انداز ایجاد 1500 شغل را ترسیم کرده‌ایم. در ستاد منطقه ویژه پارسیان حدود 300 نفر مشغول به کار هستند که 73 درصد آن را بومیان استان هرمزگان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: پروژه دیگری که در سال 1402 در این منطقه آغاز خواهد شد، پروژه احداث ذوب‌آهن است که مجوزهای لازم آن اخذ شده و در حال عقد قرارداد هستیم. مقدمات اخذ مجوزهای زیست‌محیطی نیز انجام شده و به محض صدور آن، عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد.

مدیرعامل منطقه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان گفت: این منطقه در موقعیت طلایی برای سرمایه‌گذاری قرار گرفته و برای تولید ۱۸ میلیون تن پتروشیمی، ۴ میلیون فولاد، ۱۶۰۰ تن آلومینیوم، ۲ هزار مگاوات برق و ۴۵۰ هزار مترمکعب آب طراحی شده است.

علامه در پایان بیان کرد: در سال گذشته 1.5 میلیون تن صادرات و 400 هزار تن واردات از طریق بندر پارسیان صورت گرفت؛ صادرات محصولات سیمانی و گچ و واردات آلومینا انجام شد. کشورهای مقصد ما آفریقا و کشورهای حاشیه خلیج فارس بودند و واردات نیز از چین صورت گرفت. از ابتدای سال جاری تاکنون نیز 100 هزار تن واردات و 300 هزار تن صادرات انجام شده است.

منبع: معدن‌مدیا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.