جستجو

اسلب صادراتی ایران به قیمت هر تن ۴۷۰ دلار معامله‌ شد، این عدد نسبت به کف قیمتی ۶ ماه گذشته بیش از ۱۶ درصد بالاتر است ولی نسبت به سقف قیمتی ابتدای سال بیش از این میزان افت داشته است. اکنون سوال مهم اینجاست که قیمت اسلب صادراتی ایران در ماه‌های آینده به سقف سقف ۶ ماه گذشته حرکت خواهد کرد یا به سمت کف قیمتی؟


اسلب صادراتی ایران یکی از قربانیان ریزش قیمت فلزات در طول ماه‌های گذشته بود. ریزش دسته‌جمعی قیمت محصولات فولادی از سه ماه قبل آغاز شد و همچنان ادامه دارد. از میلگرد گرفته تا ورق‌های فولادی، بیلت و اسلب همگی با کاهش قیمت قابل توجه روبه رو شدند ولی در بازار صادراتی ایران، کاهش شدید قیمت قراضه ترکیه در کنار فروش محصولات روسیه باعث شد تا اسلب با کاهش قیمت شدیدی‌ مواجه شود.

اسلب صادراتی ایران وسط کانال قیمتی ۶ ماهه

براساس داده‌های نشریه متال بولتن از معاملات اسلب صادراتی ایران در ۶ماه گذشته، در آخرین روز معاملاتی هر تن اسلب صادراتی ایران با قیمت ۴۷۰ دلار معامله شده‌است که ۱۶.۸ درصد نسبت به اول سال کمتر است ولی با وجود ریزش قیمت‌ها در این بازار همچنان قیمت اسلب نسبت به شش ماه قبل بیش از ۱۶ درصد بالاتر است. آذر ماه سال ۱۴۰۱ هر تن اسلب صادراتی ایران در بازارهای جهانی با قیمت ۴۰۴ دلار معامله می‌شد.
اکنون قیمت اسلب صادراتی ایران در وسط کانال قیمتی شش ماه گذشته قرار گرفته‌است. از طرفی بیش از ۱۶ درصد با سقف فاصله دارد و از طرف دیگر بیش از ۱۶ درصد از کف قیمتی خود بالاتر است و در صورت بهبود یا بدتر شدن تقاضا در بازارهای صادراتی ایران امکان صعود یا نزول سریع به کف و سقف قیمتی ۶ ماه گذشته وجود دارد. آذر ماه وقتی اسلب صادراتی ایران به ۴۰۴ دلار رسید قیمت سنگ آهن و قراضه بیشتر از قیمت هفته گذشته بود. در نتیجه سایر فلزات و کامودیتی‌ها به کف قیمتی ۶ ماه قبل خود رسیده‌اند ولی اسلب با این کف فاصله زیادی دارد.

آینده قیمت اسلب صادراتی ایران

نشریه متال بولتن افت شدید قیمت قراضه را متهم ردیف اول ریزش قیمت اسلب در بازارهای جهانی معرفی می‌کند. ترکیه پس از زلزله زمستان گذشته تقاضا برای قراضه را افزایش داد ولی فولادسازان این کشور پس از چند هفته با هدف کنترل قیمت قراضه، تقاضا را کاهش دادند و همین مسئله باعث ریزش شدید قیمت قراضه در بازارهای جهانی شد. قیمت هر تن قراضه از کانال ۴۶۰ دلار تا ۳۸۰ دلار ریزش کرد و همچنان چشم‌انداز مثبتی در میان فعالان بازار قراضه آهن وجود ندارد.
بلومبرگ هفته‌ گذشته از تمایل آمریکایی‌ها برای افزایش صادرات قراضه به ترکیه نوشت، مسئله‌ای که احتمالا با کاهش قیمت قیمت قراضه در این کشور می‌انجامد. در چین نیز بسیاری از محموله‌های قراضه آهن بدون مشتری باقی مانده‌اند. در نتیجه اگر براساس ادعای متال بولتن قیمت قراضه یکی از متهمان ریزش قیمت اسلب باشد، با ادامه روند ریزشی در قیمت قراضه احتمالا اسلب و به دنبال آن اسلب صادراتی ایران به روند نزولی خود ادامه خواهد داد.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.