جستجو

اخبار مثبت هفته‌ گذشته در بازارهای جهانی مانند بسته حمایتی ۵ تریلیون یوانی چین، تقاضا را در بازار کامودیتی‌ها تقویت کرد تا این هفته قیمت فلزات پایه مانند مس رشد کنند ولی در این مدت قیمت آلومینیوم نه تنها افزایشی نشد بلکه در حال کاهش بود. قیمت آلومینیوم در طول ۵ ماه گذشته بیش از ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد.


۱۸ ماه از آغاز روند نزولی قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی می‌گذرد و در این مدت قیمت آلومینیوم بی‌توجه به اخبار مثبت مدام کاهش پیدا می‌کند. ۱۸ ماه قبل هر تن آلومینیوم در بازارهای جهانی بالاتر از ۳۶۰۰ دلار معامله می‌شد در حالی‌که قیمت فعلی آلومینیوم حدود ۲ هزار و ۲۰۰ دلار است. قیمت آلومینیوم تنها در طول ۵ ماه گذشته بیش از ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد و هفته قبل وقتی اخبار مثبت مانند بسته حمایتی ۵ تریلیون یوانی چین باعث شد تا قیمت فلزات پایه مانند مس رشد داشته باشد ولی آلومینیوم همچنان پر قدرت به ریزش ادامه‌ داد.
هفته گذشته قیمت هر تن آلومینیوم پس از انتشار اخبار مثبت در بازارهای جهانی ۶۰ دلار دیگر ریخت و اکنون به نزدیکی کف حمایتی هزار و ۲۰۰ دلار رسیده‌ است. خریداران طی هفته‌های گذشته بارها تلاش کردند تا قیمت آلومینیوم به کمتر از ۲ هزار و ۲۰۰ دلار کاهش پیدا نکند ولی اگر در روزهای معاملاتی پیش‌رو ناموفق بمانند قیمت آلومینیوم تا ۲ هزار و ۱۰۰ دلار حمایت دیگری ندارد.
افزایش استخراج آلومینیوم، افزایش عرضه و کاهش تقاضا به ویژه از سوی چین به عنوان اصلی‌ترین دلایل ریزش قیمت آلومینیوم مطرح می‌شود. برای مثال طبق آمار واردات چین تنها فروش آلومینیوم پالایش شده روسیه به چین در سال جاری نسبت به سال گذشته تا سه برابر رشد داشته‌ است. ضمن‌ اینکه چین به عنوان بزرگترین واردکننده آلومینیوم در جهان چند ماه قبل از برنامه‌های جدید برای افزایش تولید این فلز پایه خبر داد. این اخبار باعث شده تا چشم‌انداز مثبتی از قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی وجود نداشته‌ باشد.

آلومینیوم ایران

آمار غیر رسمی نشان می‌دهد صادرات زنجیره آلومینیوم و محصولات وابسته به آن در فروردین ماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بود که از نظر حجمی ۳۴ درصد و از نظر دلاری ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته‌ است. کاهش شدید قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی اصلی‌ترین دلیل برای کاهش درآمدهای صادراتی این بخش است. آمار صادرات آلومینیوم در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل نیز بیانگر کاهش شدید درآمدهای صادراتی است و در صورت ادامه‌ روند نزولی آلومینیوم احتمالا درآمدهای صادراتی این بخش در سال ۱۴۰۲ نسبت به دو سال قبلی کاهش چشم‌گیری پیدا می‌کند. گرچه بعید به نظر می‌رسد آلومینیوم در کوتاه مدت به سقف قیمتی ۳ هزار و ۶۰ دلار بازگردد ولی در صورت حمایت و افزایش تقاضا در کانال ۲ هزار و ۲۰۰ دلار احتمال صعود قیمت آلومینیوم تا ۲ هزار و ۶۰۰ دلار در کوتاه مدت وجود دارد.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.