جستجو

اختصاصی معدن‌مدیا | ساقی نبی‌لو؛

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، در نشست خبری دوستانه با اصحاب رسانه عملکرد شرکت در سال‌های اخیر را تشریح کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

حمیدیان با اشاره به اینکه بلوک مرکزی ایران و شهرستان بافق قدیمی‌ترین و غنی‌ترین بلوک معدنی ایران است و ظرفیت‌های معدنی و صنعتی بسیاری دارد، از کمرنگ‌بودن تصویر آن در افکار عمومی و سطح جامعه گفت و بر نقش رسانه‌ها در شتاب‌دهی به توسعه این منطقه تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی بیان کرد: این منطقه به نسبت سایر مناطقی که شرکت‌های معدنی و صنعتی در آن قرار دارند، فاصله بسیار منطقی‌تری تا بنادر برای صادرات و نیز با شرکت‌های فولادی دارد. با توجه به ذخایر قابل توجه موجود در این منطقه و زیرساخت‌های مناسب اعم از برق و آب و حمل‌ونقل ریلی، پتانسیل بسیار زیادی برای توسعه دارد.

وی تاکید کرد: آنچه که امروز بیشترین نقش را در توسعه فعالیت‌های این شرکت ایفا می‌کند، تامین مالی برای اصل پروژه‌هاست تا با سرعت بیشتری پیشروی کند و زیرساخت‌های لازم و مناسب در این منطقه وجود دارد.

حمیدیان به پروژه‌های مختلف معدنی، صنعتی و فرهنگی و… که این شرکت در دست اقدام دارد یا به پایان رسانده اشاره کرد و فعالیت‌های این شرکت در حوزه مسئولیت اجتماعی را به تفصیل تشریح کرد؛ از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به تاسیس مجتمع‌های ورزشی و تفریحی و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف فرهنگی و رویدادهای کارآفرینی به صورت عام و یا در جهت توانمندسازی بانوان در شهرستان بافق اشاره کرد.

حدود 1.5 میلیارد تن ذخایر سنگ آهن که قابلیت برداشت دارد، همچنان در این منطقه وجود دارد. قدیمی‌ترین پروژه این شرکت بهره‌برداری از معدن سنگ آهن چغارت بافق است که در کنار بهره‌برداری از این معدن، شرکت سنگ آهن مرکزی با جدیت در حال اکتشاف و توسعه ذخایر تحت تملک خود است؛ به عنوان مثال روی آوردن به معدن سه‌چاهون با ذخایر فعلی 100 میلیون تنی و پهنه بزرگ‌مقیاس D8 ناریگان با ذخیره فعلی 200 میلیون تنی با هدف تداوم فعالیت پویای شرکت در آینده است و همچنان عملیات اکتشافی برای افزایش ذخایر قابل برداشت در این محدوده‌ها ادامه دارد. ذیل تفاهمنامه با سازمان انرژی اتمی، چهار پهنه معدنی که D8 یکی از آن‌هاست، در اختیار شرکت سنگ آهن مرکزی ایران قرار گرفت که عملیات اکتشاف و بهره‌برداری از آن به سرعت و همزمان آغاز شد.

این شرکت در سال گذشته پروژه D19 را با مشارکت چادرملو در این منطقه در دست اجرا داشت که با توجه به پیشرفتی که صورت گرفته، طبق پیش‌بینی‌ها تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. ذخیره این ناحیه حدوداً 100 میلیون تن برآورد شده که پیش‌بینی می‌شود که با اکتشافاتی که در حال انجام است، این رقم افزایش قابل توجهی داشته باشد.

در حال حاضر بیش از ده پیت معدن بزرگ و کوچک در اختیار شرکت سنگ آهن مرکزی ایران قرار دارد؛ به عنوان مثال معدن سنگ آهن چغارت که در ابتدا روی زمین و به شکل کوه تا ارتفاع حدوداً 170 متری از مناطق اطراف بود، اکنون به عمق حدود 150 متری رسیده است. معدن سه‌چاهون معدنی سطحی بوده و عملیات معدن‌کاری در برخی معادن دیگر در عمق حدوداً 140 متری در حال انجام است. این شرکت هم‌اکنون عملیات اکتشافی برای معدنی که در عمق 400 متری ذخایر بسیار قابل توجهی دارد را در دستور کار خود قرار داده و همچنین در حال آماده‌شدن برای ورود به معدنکاری زیرزمینی است.

در بخش صنعتی، این شرکت در حال حاضر ظرفیت تولید 4 میلیون تن کنسانتره و 5 میلیون تن گندله را داراست. عملیات اجرایی احداث واحد 1.7 میلیون تنی آهن اسفنجی از ابتدای امسال آغاز شده و زمان به بهره‌برداری رسیدن آن 36 ماه در نظر گرفته شده است. احداث خط تولید 2 میلیون تنی کنسانتره در دستور کار این شرکت قرار دارد و طبقه گفته مدیرعامل آن، با توجه به پهنه‌های معدنی موجود در بافق امکان ایجاد ظرفیت 10 میلیون تنی کنسانتره در منطقه وجود دارد که نیازمند سرمایه‌گذاری مناسب است. در این زمینه و نیز سایر حوزه‌های فعالیت شرکت، مذاکرات جهت تامین مالی برای پروژه‌های مختلف در حال انجام است.

حمیدیان اشاره کرد: ما معتقدیم که نباید وارد رقابت با سایر فولادسازان شویم، بلکه باید مکمل فعالیت آن‌ها باشیم؛ بنابراین با توجه به شرایط موجود در حال شناسایی و ورود به لاین‌های پرسود سرمایه‌گذاری هستیم و با فولادسازان بزرگ در حال مذاکرات برای همکاری و کمک به تکمیل زنجیره هستیم.

وی درخصوص اقدامات زیرساختی این شرکت بیان کرد: در حوزه آب پروژه جمع‌آوری، تصفیه و به کارگیری فاضلاب شهرستان بافق در حال اتمام است. همچنین پروژه جمع‌آوری، تصفیه و انتقال فاضلاب یزد به شهرستان بافق اواخر سال گذشته آغاز شده است. هدف از اجرای این پروژه‌ها به حداقل‌رسیدن استفاده از آب اصلی و تامین آب پروژه‌ها از طریق بازیافت است.

حمیدیان بیان کرد: در حوزه برق، سال گذشته پروژه پست برق که چندین سال با چالش مواجه شده و ناتمام مانده بود و زیرساخت اصلی خط تولید گندله‌سازی ما به شمار می‌آمد را افتتاح کردیم و در ادامه دو نیروگاه 25 مگاواتی برای کارخانجات گندله‌سازی و کنسانتره‌سازی را کلید زدیم که طبق مذاکرات صورت‌گرفته پیش‌بینی می‌شود یکی از آن‌ها در پایان تیرماه و دیگری در مردادماه به بهره‌برداری برسد. به دنبال این هستیم که مسئله تامین برق این منطقه به کلی حل شود.

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق در پایان بیان کرد: ظرفیت جذب سرمایه به میزان 50 هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت وجود دارد؛ به عنوان مثال طرح‌های شاخص ما در حوزه معدنی، معدن D19  در قالب شرکت دشت یوز دره انجیر و D8 است که در مجموع به 15 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارند که بیش از هزار میلیارد تومان آن انجام شده است. کارخانه آهن اسفنجی که از جمله پروژه‌های بخش صنعتی است به 10 هزار میلیارد تومان و طرح فاضلاب شهر یزد نیز به حدود 10 تا 11 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد. همچنین پروژه کنسانتره‌سازی نیز نیازمند سرمایه‌گذاری 5 تا 6 هزار میلیارد تومانی است.

منبع: معدن‌مدیا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.