جستجو

قیمت آهن اسفنجی در آخرین عرضه در بورس کالا کاهش پیدا کرد. بررسی روند قیمتی آهن اسفنجی نشان می‌دهد قیمت‌گذاری آن در بورس کالا همبستگی قوی با قیمت‌ها در بازارهای جهانی دارد درحالی‌ که به نوسانات نرخ ارز در بازار غیر رسمی واکنشی نشان نمی‌دهد.


نخستین عرضه تابستانی آهن اسفنجی در بورس کالا انجام شد و نتیجه آن کاهش قیمت آهن اسفنجی به حدود کیلویی ۱۲ هزار و ۴۸۰ تومان بود. آهن اسفنجی پس از نوسانات سنگین قیمتی از بهمن ۱۴۰۱ تا اردیبهشت ۱۴۰۲ حالا دو ماه کم‌ نوسان را در بورس کالا تجربه می‌کند ولی روند قیمت آن طی سه عرضه قبلی کاهشی بود.

آهن اسفنجی آرام گرفت

سال گذشته در کمتر از ۴۰ روز قیمت آهن اسفنجی بیش از ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد و به سقف ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان رسید سپس در مدتی کمتر از دو ماه با ریزش ۳۲ درصدی به قیمت کیلویی ۹ هزار و ۹۳۰ تومان برگشت ولی جذابیت این قیمت برای خریداران باعث شد تا در اولین معامله اردیبهشت‌ماه آهن اسفنجی با صعودی ۲۵ درصدی به کانال ۱۲ هزار و ۴۸۰ تومان وارد شود و در همین محدوده به تعادل برسد.

نوسانات قیمت آهن اسفنجی از اول اردیبهشت‌ماه کاهش یافته و در کانال ۱۲ هزار و ۳۳۰ تومان تا ۱۳ هزار و ۱۹۰ تومان محصور است. با این حال کاهش قیمت آهن اسفنجی در طول سه عرضه قبلی بورس کالا نگران کننده است. اگر در عرضه بعدی محدوده ۱۲ هزار تومان از دست برود احتمال سقوط آهن اسفنجی به کانال کمتر از ۱۰ هزار تومان وجود دارد.

همبستگی آهن اسفنجی بازارهای جهانی

رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی پیش از شروع سال شمسی با افزایش قیمت آهن اسفنجی همراه بود و سپس روند ریزش قیمت آهن اسفنجی تقریبا همزمان با بازارهای جهانی آغاز شد و ثبات قیمت‌ها در بازارهای جهانی نوسانات نرخ آهن اسفنجی را کاهش داد.

طی چند ماه گذشته قیمت‌ آهن آلات در بازار آزاد به جای همبستگی با بازار جهانی به نرخ ارز در بازار غیررسمی وابسته بود. برای مثال کاهش نرخ ارز در بازار غیر رسمی از ۱۵ اردیبهشت‌ماه با کاهش قیمت میلگرد، تیرآهن و سایر اقلام همراه شد ولی آهن اسفنجی دربورس کالا بدون توجه به نرخ ارز در بازار آزاد از نیمه اردیبهشت‌ماه صعودی شد. با این حساب قیمت بعدی آهن اسفنجی در بورس کالا نیز به روند قیمتی فلزات در بازارهای جهانی بستگی دارد.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.