جستجو

بین ده کشور برتر صادرکننده فولاد دنیا در نیمه نخست سال 2023 پنج کشور از کاهش صادرات خود خبر دادند. کل صادرات ده کشور فوق در نیمه نخست 3 درصد رشد سالانه داشته 112 میلیون تن ثبت شد. پنج کشوری که با کاهش روبرو شدند عبارتند از ترکیه، هند، تایوان، برزیل و آلمان. صادرات چین با 30 درصد رشد همچنان پیشتاز بود. ویتنام و ایتالیا از افزایش صادرات خبر دادند. صادرات ژاپن ثابت بود و کره از افت 3 درصدی خبر داد. ده کشور فوق 73 درصد سهم بازار جهانی فولاد را در دست داشتند.
چین در بحبوحه تقاضای داخلی ضعیف به صادرات وابسته است و با افزایش 30 درصدی در نیمه اول سال نزدیک به 44 میلیون تن فولاد صادر نمود. با توجه به اینکه صادرات چین در کل سال گذشته 67 میلیون تن بوده است، این افزایش قابل توجهی است.
از طرفی صادرات فولاد هند افت سالانه 32 درصدی را نیمه نخست سال تجربه کرده به 4.7 میلیون تن رسید. چین بخشی از بازار هند در ویتنام و خاورمیانه را از آن خود کرد.
صادرات فولاد ترکیه 49 درصد افت داشته 4.3 میلیون تن شنیده شد. از طرفی صادرات ژاپن در 15 میلیون تن ثبات داشت و صادرات کره در نیمه اول سال 3 درصد کمتر شده 12.3 میلیون تن شد.
توپوگرافی تجارت جهانی فولاد به طور قابل توجهی تغییر کرده است، زیرا روسیه تحریم ‌شده است. صادرات چین ممکن است در نیمه دوم کاهش یابد زیرا دولت آن به دنبال کاهش تولید و افزایش تقاضای داخلی است.
این احتمالاً منجر به عرضه کمتر فولاد چین برای صادرات می شود و کارخانه های هندی می توانند این شکاف را برطرف کنند. انتظار نمی رود تقاضا از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده امریکا یا حتی آسه آن در زمان باقی مانده از سال افزایش زیادی پیدا کند. بنابراین، نیمه دوم ممکن است برای کشورهای صادرکننده فولاد روندی نزولی داشته باشد.

منبع: ایفنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.