جستجو

کاهش سرمایه‌گذاری در معادن از ایران تا جهان باعث شده تا کمیسیون انتقال انرژی از احتمال رشد قیمت فلزات خبر دهد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای لیتیوم، نیکل، گرافیت، کبالت، نئودیمیم و مس صعودی است درمقابل عرضه آنها شکاف سنگینی با تقاضای فزاینده دارد و تنها راه برای کنترل بازار فلزات افزایش سریع سرمایه‌گذاری در معادن است.


کمیسیون انتقال انرژی (ETC) از شکاف سنگین در عرضه فلزات برای انتقال انرژی خبر داد و مدعی شد افزایش تقاضا منجر به کمبود چند فلز در طول دهه‌ آینده خواهد شد مگر اینکه سرمایه‌گذاری در این بخش‌ به سرعت افزایش پیدا کنند. بنا بر گزارش این کمیسیون لیتیوم، نیکل، گرافیت، کبالت، نئودیمیم و مس از جمله فلزات پرتقاضا در دهه پیش‌رو برای انتقال انرژی هستند ولی عرضه‌ شکاف بزرگی با تقاضا خواهد داشت.

پیش از این ابراز امیدواری می‌شد با طرح‌های جدید و توسعه‌ای برای استخراج لیتیوم عرضه آن در بازارهای جهانی افزایش پیدا کند ولی کمیسیون انتقال انرژی مدعی است عرضه لیتیوم در سال های ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰ شکاف بزرگی با سطح فزاینده تقاضا دارد. گرافیت و کبالت نیز شرایطی شبیه به لیتیوم دارند. خودروسازان و اتومبیل‌های الکتریکی بزرگترین متقاضیان لیتیوم، کبالت و گرافیت هستند و نگرانی‌های بسیاری در مورد عرضه گرافیت وجود دارد البته گزارش‌ها نشان می‌دهد خودروسازان در حال تلاش برای ایجاد تکنولوژی جدیدی هستند تا مقدار گرافیت مورد نیاز برای باطری اتومبیل‌های برقی را کاهش دهند.

در انتها عرضه مس نیز یکی دیگر از نگرانی‌های کمیسیون انتقال انرژی است. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد عرضه مس در طول سال‌های آینده ثابت می‌ماند ولی تقاضا برای آن روندی فزاینده‌ دارد. استخراج‌کنندگان مس به تازگی با چالش‌های جدیدی مانند دستمزد کارگران یا افت خلوص سنگ‌های معدنی مواجه شده‌اند و سرمایه‌گذاری چندانی در این بخش انجام نشده‌ است.

فقدان سرمایه‌ گذاری مشکل معادن

گزارش‌های داخلی و خارجی از فقدان سرمایه‌گذاری در بخش معادن خبر می‌دهد. چند هفته قبل فریال مستوفی عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: سرمایه‌گذاری در معادن بازدهی بلندمدتی دارد به همین دلیل کمتر مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌است. گزارش‌ها نشان‌ می‌دهد اکنون هزاران معدن نیمه‌ تعطیل در ایران وجود دارد. کمیسیون انتقال انرژی نیز کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش معادن را یکی از عوامل شکاف عرضه و تفاضا طی سال‌های آینده معرفی می‌کند.

آدایر ترنر، رئیس ETC به رویترز گفت: سرمایه گذاری سالانه در فلزات حوزه انتقال انرژی به طور متوسط ‌۴۵ میلیارد دلار در دو دهه گذشته بود در حالی که این عدد باید ۷۰ میلیارد دلار می‌بود تا سطح مورد نیاز تا سال ۲۰۳۰ را پاسخگو باشد. این کمیسیون مدعی است اگر سرمایه‌گذاری با هدف افزایش عرضه سرعت نگیرد احتمالا باید منتظر رشد سریع قیمت‌ها در بازار فلزات به خصوص مس و لیتیوم باشیم.

منبع: ایراسین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.