جستجو

شرکت فولاد‌سازی تاتا استیل در سال مالی ۲۳-۲۰۲۲، حدود ۳۰.۶ میلیون تن فولاد تولید کرد. از این مقدار حدود ۱۹.۸ میلیون تن در هند، ۶.۳ میلیون تن در هلند، ۳.۰۲ میلیون تن در بریتانیا و ۱.۲ میلیون تن در تایلند تولید شد.


شرکت فولاد‌سازی تاتا استیل در سال مالی ۲۳-۲۰۲۲، حدود ۳۰.۶ میلیون تن فولاد تولید کرد. از این مقدار حدود ۱۹.۸ میلیون تن در هند، ۶.۳ میلیون تن در هلند، ۳.۰۲ میلیون تن در بریتانیا و ۱.۲ میلیون تن در تایلند تولید شد. میزان بازیافت قراضه فولادی این شرکت در این سال ۱۴.۲۲ درصد برآورد شد. میزان انتشارات کربنی این شرکت در سال ۲۳-۲۰۲۲ برابر ۲.۲۱ تن کربن دی‌اکسید به ازای هر تن فولاد خام بود. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۵۰، انتشارات کربنی خود را به صفر برساند. زیرمجوعه‌های این شرکت در هلند و بریتانیا قصد دارند تا سال ۲۰۳۰، هرکدام به ترتیب ۴۰ و ۳۰ درصد از انتشارات کربنی خود را نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش دهند.

هند بعد از چین، دومین کشور تولید‌کننده فولاد در جهان است. این کشور در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲۵ میلیون تن فولاد خام تولید کرد. پیش‌بینی می‌شود میزان تولید فولاد هند تا سال ۲۰۳۰، به ۳۰۰ میلیون تن در سال برسد. شرکت تاتا استیل، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده فولاد در هند است. این شرکت به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه «Tata Group» در سال ۱۹۰۷ در ایالت «Jharkhand» در شرق هند تاسیس شد. تاتا استیل دهمین شرکت بزرگ فولادساز جهان و بزرگ‌ترین شرکت فولادسازی در بریتانیا است. این شرکت از شرکت‌های یکپارچه تولید فولاد است؛ بدین معنی که از مواد خام اولیه تا محصول نهایی توسط خود شرکت تولید می‌شود. محصولات این شرکت شامل نورد گرم، نورد سرد، میلگرد، مفتول و کویل پوشش‌دار است. معادن مواد خام این شرکت نیز در هند و کانادا قرار دارند اما کارخانه‌های تولید فولاد و واحدهای پایین‌دست در کشورهای هند، بریتانیا، هلند و تایلند واقع هستند.

این شرکت ۱۰۰ درصد سنگ‌آهن و ۲۱ درصد زغال‌سنگ مورد نیاز خود را از هند تامین می‌کند و مابقی زغال‌سنگ را وارد می‌کند. ظرفیت تولید فولاد این شرکت، ۳۴ میلیون تن فولاد خام در سال برآورد شده‌ است. ظرفیت تولید در هند ۲۱.۶ میلیون تن، در بریتانیا پنج میلیون تن، در هلند هفت میلیون تن و در تایلند یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن است. این شرکت قصد دارد تولید خود را در هند تا سال ۲۰۳۰، به ۴۰ میلیون تن در سال برساند. تولید فولاد این شرکت تماما با استفاده از روش کوره بلند است که از سنگ‌آهن و زغال کک برای تولید فولاد استفاده می‌شود. البته شرکت تایلندی از قراضه فولادی به عنوان ماده خام استفاده می‌کند. واحدهای تولید فولاد تاتا استیل در هند در سه سایت اصلی «Jamshedpur»، «Kalinganagar» و «Meramandali» واقع هستند. فولاد تولیدی هند از هر دو نوع تخت و طویل، فولاد تولیدی هلند و بریتانیا از نوع تخت و فولاد تولیدی تایلند از نوع طویل است.

تاتا استیل دارای معادن منگنز و کرومیت نیز هست. این شرکت سه معدن کروم با نام‌های «Sukinda»، «Saruabil» و «Kamarda» و هشت کارخانه تولید فروآلیاژ در هند دارد و با تولید سالانه یک میلیون و ۵۰۰ تن سنگ معدن کروم، یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های تولیدکننده سنگ معدن کروم در هند است. این شرکت سه گرید از سنگ معدن کروم، تولید و آن را به واحدهای تولیدکننده فروکروم عرضه می‌کند. تاتا استیل در بین تولید‌کننده‌های فروکروم در جهان، رتبه هفتم را در اختیار دارد.

معدن منگنز «Bamebari» نیز یکی از معادن این شرکت به شمار می‌آید که از سال ۱۹۳۰ در حال فعالیت بوده و ظرفیت تولید آن ۸۳ هزار تن سنگ معدن منگنز در سال است. منگنز استخراج شده از این معدن، برای تولید فرومنگنز در واحدهای تولید فروآلیاژ به‌ کار می‌رود.

تولید فولاد تاتا استیل در هند در سال ۲۰۲۲ به بالاترین مقدار رسید

متوسط تولید فولاد خام این شرکت طی این دوره، ۲۹.۶ میلیون تن بوده‌ است. در سال مالی ۲۱-۲۰۲۰ به دلیل پاندمی کرونا و کاهش فعالیت بسیاری از صنایع در هند، میزان تولید این شرکت ۶.۸ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش یافت و به مقدار ۲۸.۵ میلیون تن رسید. بیشترین میزان تولید این شرکت نیز در سال ۲۲-۲۰۲۱ با رقم ۳۱ میلیون تن ثبت شد.

کاهش قیمت فولاد و افزایش هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده در سال مالی ۲۰-۲۰۱۹، منجر به کاهش سود خالص این شرکت در این سال شد. در سال مالی ۲۲-۲۰۲۱، بالا رفتن قیمت فولاد در کنار بالا رفتن ارزش دلار، منجر به ثبت سود خالص چشمگیر ۴۱ هزار و ۷۰۰ کرور شد. در سال مالی ۲۳-۲۰۲۲ به علت نوسان قیمت مواد خام و همچنین افزایش قیمت انرژی، میزان سود خالص مجددا کاهش یافت و به مقدار هشت هزار و ۱۰۰ کرور رسید.

تاتا استیل قصد دارد انتشارات کربنی خود را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برساند

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، صنایع فولاد به‌ طور متوسط سالانه ۲.۶ میلیارد تن کربن دی‌اکسید تولید می‌کنند که حدود ۷ تا ۹ درصد از انتشارات کربنی جهان را شامل می‌شود. شرکت تاتا استیل قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ خالص انتشارات کربنی خود را به صفر برساند. بخش هلندی و بریتانیایی این شرکت در نظر دارند این هدف را تا سال ۲۰۴۵ تحقق بخشند. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ در واحدهای مستقر در هلند ۳۵ تا ۴۰ درصد و در واحدهای بریتانیا ۳۰ درصد از انتشارات کربنی خود را کاهش دهد. میزان انتشارات کربنی این شرکت در سال ۲۳-۲۰۲۲، معادل ۲.۲۱ تن کربن دی‌اکسید به ازای هر تن فولاد خام برآورد شد. این میزان در هلند برابر ۱۰.۹ میلیون تن و در بریتانیا ۶ میلیون تن بود. برخی از برنامه‌های شرکت تاتا استیل جهت کاهش انتشارات کربنی به شرح زیر است:

بازیافت قراضه های فولادی

فولاد یک ماده ۱۰۰ ‌در‌صد بازیافتی است و می‌تواند بار‌ها و بارها مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از قراضه برای تولید فولاد به‌ جای استفاده از مواد خام، می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش آلایندگی داشته‌ باشد. در سال ۲۳-۲۰۲۲، شرکت تاتا استیل در هند یک میلیون و ۵۸۰ هزار تن، در هلند یک میلیون و ۸۲ هزار تن و در بریتانیا ۴۷۲ هزار تن قراضه فولادی را بازیافت کرد. در تایلند نیز ۱۰۰ در صد خوراک ورودی از نوع قراضه فولادی بوده‌ است. شرکت تاتا استیل قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، ظرفیت بازیافت قراضه فولادی خود را به پنج میلیون تن در سال برساند.

افزایش کیفیت مواد خام اولیه

وجود آلومینا در سنگ‌آهن و خاکستر در زغال‌سنگ، منجر به افزایش مصرف کک و افزایش آلایندگی می‌شود. با افزایش خلوص مواد اولیه می‌توان آلایندگی حاصل از فرایندهای تولید فولاد را کاهش داد.

افزایش سهم انرژی‌های تجدید‌پذیر

تاتا استیل در حال افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر جهت جایگزینی نیروگاه‌های حرارتی بر پایه سوخت‌های فسیلی است. این شرکت با همکاری شرکت «Tata Power Renewable Energy»، قصد راه‌اندازی نیروگاه بادی و خورشیدی با ظرفیت ۳۷۹ مگاوات را دارد که منجر به کاهش دو میلیون تن کربن دی‌اکسید در سال می‌شود. همچنین این شرکت یک قرارداد با شرکت «Tata Power Renewable Energy» برای خرید ۴۱ مگاوات انرژی خورشیدی امضا کرده‌ است.

جایگزینی کوره‌های بلند با تاسیسات تولید آهن احیا مستقیم

در روش کوره بلند، از سنگ‌آهن و کک زغال‌سنگ به‌ عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. زغال‌سنگ از سوخت‌های فسیلی با آلایندگی بسیار بالا محسوب می‌شود که سهم زیادی در افزایش انتشارات کربنی در جهان دارد. در تولید فولاد با روش احیای مستقیم، امکان استفاده از سوخت‌های پاک‌تر مانند گاز طبیعی نیز وجود دارد. شرکت تاتا استیل در هلند قصد دارد در آینده‌ای نزدیک، هر دو کوره بلند خود را با تاسیسات احیا مستقیم جایگرین کند.

توسعه روش‌های تولید فولاد بر پایه هیدروژن

صنعت فولاد به دلیل استفاده از زغال کک و همچنین مصرف انرژی زیاد، از صنایع با آلایندگی بالا به شمار می‌رود. در تولید فولاد سبز، از منابع انرژی پاک مانند هیدروژن استفاده می‌شود. شرکت تاتا استیل در هلند در سپتامبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که قصد دارد تا قبل از ۲۰۳۰، کوره‌های بلند را با روش احیا مستقیم جایگزین و از منبع انرژی هیدروژن جهت تولید فولاد استفاده کند.

منبع: فلزات آنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.