جستجو

موسسه سرمایه‌گذاری «BMO» در گزارشی تاکید کرد که با توجه به تقاضای فزاینده و کاهش عرضه مس، تولیدکنندگان با استفاده کمتر از این فلز، آلومینیوم را جایگزین آن کنند. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد عرضه مس به هیچ عنوان پاسخگوی سطح تقاضا تا سال ۲۰۳۰ نیست و این مسئله احتمالا با رشد تقاضای قیمت مس همراه خواهد بود.


آژانس جهانی انرژی در گزارشی مدعی شد، سرمایه‌گذاری در حوزه مس طی سال‌های گذشته در سطح مطلوبی نبوده و نتیجه آن شکاف سنگین‌ عرضه‌وتقاضای مس تا سال ۲۰۳۰ خواهد بود. البته کاهش عرضه مس در کنار تقاضای فراینده برای این فلز طی سال‌های گذشته مورد توجه موسسات مختلفی قرار گرفته است. سختی استخراج، کاهش عیار سنگ معدن و مشکلات معادن مانند اعتصاب پشت سرهم کارگران برای افزایش دستمزد، از یک‌ سو و روند افزایشی شدید تقاضا برای مس از شو دیگر، با نگرانی‌های بسیاری همراه بوده است.

برخی از موسسات مدعی شده‌اند که برای تامین مس مورد نیاز، باید سرمایه‌گذاری در این حوزه شتاب بگیرد و برخی معتقدند کاهش سرمایه‌گذاری‌ها، قیمت هر تن مس را تا ۱۵ هزار دلار بالا می‌برد. موسسه «BMO» در گزارشی مدعی شد که صرفه‌جویی در مصرف مس شکاف عرضه‌و‌تقاضا را تا سال ۲۰۳۰ بهبود می‌بخشد.

در گزارش «BMO» آمده است که امکان جایگزینی مس با فلزات دیگر به‌ خصوص در صنایعی مانند کالاهای الکتریکی وجود دارد. «BMO» آلومینیوم را فلز مناسب برای جایگزینی با مس معرفی و به تولیدکنندگان توصیه کرد که اگر به‌ جای مس، آلومینیوم خریداری کنند، با یک تیر دو نشان زده‌اند؛ چراکه هم تقاضا برای مس کاهش پیدا می‌کند و هم قیمت آلومینیوم تقریبا یک‌ چهارم مس است.

تولیدکنندگان بسیاری طی سال‌های گذشته به فکر استفاده از آلومینیوم به‌ جای مس بوده‌اند اما رسانایی آلومینیوم ۶۰ درصد مس است؛ به همین دلیل تقاضا برای مس به‌ مراتب بیشتر از آلومینیوم خواهد بود. البته «BMO» مدعی شده است در برخی از صنایع، رسانایی بالای مس مورد نیاز نیست؛ پس امکان جایگزینی آن با آلومینیوم وجود دارد.

بر اساس این سناریو جایگزینی آلومینیوم با مس، احتمالا تقاضا برای مس کمتر از ۱۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ کاهش پیدا می‌کند اما همچنان شکاف عرضه‌ و‌ تقاضا زیاد است؛ ضمن‌ اینکه بسیاری از تولیدکنندگان جایگزینی مس با آلومینیوم را نمی‌پذیرند و سناریوهای مختلفی از افزایش قیمت مس تا سال ۲۰۳۰ مطرح می‌کنند.

پیش‌ از این پیش‌بینی می‌شد قیمت مس در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، به سطح ۱۱ هزار دلار برسد اما کاهش سرعت رشد اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته در کنار رکود بازار مسکن چین باعث شد تا تقاضا برای مس روند کاهشی پیدا کرده و قیمت آن به کمتر از ۹ هزار دلار برای هر تن سقوط کند.

با این‌ حال تحلیلگران، چشم‌انداز مثبتی به قیمت جهانی مس دارند و معتقدند اگر شکاف عرضه‌ و‌ تقاضا تا سال ۲۰۳۰ حفظ شود، مس ۱۵ هزار دلاری در انتظار تولیدکنندگان خواهد بود.

منبع: فلزات آنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.