جستجو

شرکت‌های بزرگ و چندملیتی برای کسب سود هر کاری می‌کنند و حالا خاک‌‌‌‌‌‌‌های کمیاب، فلزات حساس و مواد معدنی فرصت بزرگی برای سرمایه‌گذاری پیش‌روی همه قرار داده‌اند. همین عامل نیز باعث‌شده تا اگزون‌موبیل؛ غول نفتی آمریکا با سه خودروساز برتر بر سر تولید و عرضه انبوه لیتیوم به مذاکره بپردازد.

طبق خبرهای منتشرشده این شرکت‌ها قرار است برای تولید انبوه لیتیوم کار مشترکی انجام دهند. اگزون‌موبیل فعلا یک پهنه بزرگ معدنی را به قیمت ۱۰۰‌میلیون دلار خریده و مذاکراتی را با فولکس واگن، تسلا و فورد برای جلب همکاری آنها در این پروژه آغاز کرده‌است.

طبق اخباری که از جلسات مشترک این شرکت‌ها درز کرده، اگزون‌موبیل علاوه‌بر این سه غول خودرویی و شماری از خودروسازان فعال در عرصه محصولات الکتریکی، با دو قطعه‌‌‌‌‌‌‌ساز مشهور صنعت باتری یعنی اس‌‌‌‌‌‌‌کی و سامسونگ گفت‌وگوهایی را انجام داده‌است. بر اساس گزارش‌های غیررسمی، مذاکرات با خریداران بالقوه لیتیوم از شرکت اگزون هنوز در مراحل اولیه است. این شرکت هنوز جزئیات عملیاتی پروژه لیتیوم خود را ارائه نکرده است، اما گفت‌وگو با شرکت‌های بزرگ خودروهای الکتریکی نشان‌دهنده علاقه فزاینده آنها به تجارت فلزات به‌ویژه مشارکت با اگزون است.

گفته شده مزرعه‌‌‌‌‌‌‌ای که اگزون از موسسه نفتی گالوانیک خریده ۱۲۰هزار هکتار است که طبق برآوردها دارای ذخایر عظیم لیتیوم است.

این خرید در حالی صورت می‌گیرد که چندین شرکت بزرگ نفتی به‌دنبال تنوع‌بخشیدن به فعالیت‌های خود فراتر از سوخت‌های فسیلی و بهره‌‌‌‌‌‌‌برداری از رونق بازار لیتیوم هستند زیرا فروش خودروهای الکتریکی شدیدا در حال افزایش است.

شورون، اکسیدنتال (Occidental Petroleum Corp) و SLB، بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات نفتی جهان، همگی علاقه خود را برای ورود به تجارت استخراج لیتیوم نشان داده‌اند. در عین‌حال تعهدات جهانی به اهداف خودروهای برقی و کنار گذاشتن تدریجی خودروهای موتور احتراقی نگرانی‌هایی را در مورد کمبود لیتیوم ایجاد‌کرده است. تولیدکنندگان این ماده ‌هشدار می‌دهند تاخیر در صدور مجوزهای معدنی از سوی دولت‌‌‌‌‌‌‌ها، کمبود لیتیوم و تورم جهانی این ماده‌را در پی خواهد داشت و ممکن است بخش معدن را در تامین تقاضای روبه‌رشد صنایع با مشکل مواجه کند.

بر اساس ارائه‌‌‌‌‌‌‌هایی که در کنفرانس مواد اولیه لیتیوم و باتری که ماه گذشته در آمریکا قرائت شد، در سال‌۲۰۲۲، ۴۵‌معدن لیتیوم در سراسر جهان فعال بوده که تا انتهای ۲۰۲۳ طبق برآوردها ۱۱معدن دیگر به این فهرست اضافه می‌شود.

قرار است هفت معدن دیگر نیز در سال‌۲۰۲۴ افتتاح شوند، اما پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌‌ها می‌گویند که حتی این مقدار نیز برای تامین تقاضا کافی نخواهد بود. تخمین اولیه حاکی از آن است که جهان تا پایان این دهه ‌و آغاز ۲۰۳۰ به ۶۰ معدن و کارخانه جدید لیتیوم نیاز خواهد داشت. اگزون به‌عنوان عضوی از ابتکار جهانی Oil and Gas Climate Initiative که سازمانی به رهبری مدیرعامل ۱۲ شرکت از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفت و گاز هستند، یک بسته سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در فضای باتری خودروهای برقی ایجاد‌کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.