جستجو

با توجه به داده های منتشر شده، چین می تواند تا سال ۲۰۲۵ میزان انتشار کربن از صنعت فولاد خود را به حداقل برساند.


چین ممکن است تا سال ۲۰۲۵ فولاد را به بازار کربن خود بیاورد، این کشور در حال حاضر در حال مذاکره در مورد چارچوب گزارش انتشار گازهای گلخانه ای است.

فعالان بازار در روز جمعه (۱۱ آگوست) اعلام کردند بازار ملی کربن چین دو سال است که فعال است و در حال حاضر فقط بخش انرژی را پوشش می دهد. باید توجه داشت که دولت چین برنامه ریزی کرده است تا به طور مداوم به سایر صنایع با انتشار شدید، مانند بخش فولاد، تولید فلزات غیر آهنی و مصالح ساختمانی گسترش یابد.

به نقل از چندین منبع خبری، صنعت فولاد حدود ۱۵ درصد از انتشار کربن کشور را به خود اختصاص می دهد و آن را به بزرگترین آلاینده در بین سایر بخش های صنعتی تبدیل می کند. آوردن این صنعت به بازار ملی کربن برای وادار کردن شرکت ها به شرکت در طرح کربن زدایی با توجه به اهداف اقلیمی چین گام مهمی خواهد بود. این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به اوج انتشار و تا سال ۲۰۶۰ به بی طرفی کربن برسد.

همچنین تحلیل گران بازار اعلام کردند با اجرای برنامه ریزی شده CBAM اروپا، فولادسازان مستقر در چین به طور فزاینده ای نگران هزینه های اضافی هستند که هنگام صادرات به اتحادیه اروپا به دلیل عدم قیمت گذاری آلاینده های داخلی با آن مواجه خواهند شد. به طور گسترده در صنعت اعتقاد بر این است که گسترش بازار کربن چین یکی از راه‌ های حل این مشکل است.

به نقل از برخی تاجران، در عین حال، تخصیص مجوزها در بازار کربن به داده های دقیق شرکت ها در مورد انتشار بستگی دارد، که یکی از دلایلی است که بخش انرژی در آن گنجانده شده است. باید توجه داشت که در صنعت فولاد، محاسبه این داده ها پیچیده تر است.

در این میان معامله گران گزارش دادند در سال های اخیر، سازمان های دولتی الزامات مختلفی را با هدف بهبود جمع آوری داده های پایه در صنعت فولاد صادر کرده اند. با توجه به بررسی های انجام شده، وزارت محیط زیست چین در سال ۲۰۲۱، انجمن صنعت فولاد چین را مأمور ساخت برنامه تخصیص مجوز برای این بخش صنعت کرد. همچنین این الزامات در مورد مطالعه سیستم موجود برای نظارت، گزارش و راستی آزمایی میزان انتشار کربن در صنعت فولاد بوده است.

بررسی ها نشان می دهد در سال ۲۰۲۲، این وزارتخانه اطلاعیه ‌ای را منتشر کرد که در آن باید گزارش‌ های مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ ای برای سال ۲۰۲۱ از شرکت‌ های صنایع خاص، از جمله صنعت متالورژی، ارائه و تأیید شود.

همچنین تحلیل گران بازار اعلام کردند در ژوئن ۲۰۲۳، آکادمی برنامه ریزی زیست محیطی چین جلسات کاری را در مورد پروژه آوردن صنعت فولاد به بازار ملی کربن برگزار کرد. آنها درباره موضوعات کلیدی مانند محدودیت های محاسبه میزان انتشار کربن در این بخش، تخصیص مجوزها برای فرآیندهای مختلف تولید فولاد و گزارش های نظارتی بحث کردند.

به نقل از برخی منابع خبری، با در نظر گرفتن جهت‌ گیری ‌هایی که ادارات دولتی در سال‌ های اخیر دنبال کرده‌ اند و ارزیابی ‌های کارشناسان، برنامه تخصیص سهمیه انتشار کربن در صنعت فولاد ممکن است تا پایان دوره پنج‌ ساله چهاردهم (۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵) تکمیل شود.

CBAM می تواند به یک محرک خارجی برای رشد بازار کربن چین تبدیل شود. این امر می تواند انگیزه ای برای بهبود سیستم حسابداری ملی CO2 برای جبران برخی از اثرات بلند مدت ایجاد کند.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.