جستجو

با توجه به داده های منتشر شده، بی ثباتی در ساخت و ساز جهانی منجر به کاهش جهانی تقاضا برای محصولات فولادی در سال ۲۰۲۳ خواهد شد.


طبق پیش ‌بینی‌ های ارائه شده توسط شرکت مشاوره بریتانیایی MEPS International ، روند نزولی ساخت و ساز مسکن در اقتصادهای بزرگ جهان احتمالاً ادامه خواهد داشت که منجر به کاهش تقاضا برای محصولات فولادی می شود و بر قیمت ها تأثیر می گذارد.

فعالان بازار در روز یک شنبه (۱۳ آگوست) اعلام کردند پروژه های صنعتی و زیربنایی در اقتصادهای جهانی نمی توانند ضعف بخش فولاد را جبران کنند. بررسی ها نشان می دهد تورم بالا و افزایش نرخ بهره چشم انداز ضعیفی را برای ساخت و ساز مسکن در اروپا، ایالات متحده و چین ایجاد می کند و پروژه های صنعتی و زیرساختی نمی توانند ضعف این بخش را جبران کنند.

تحلیلگر شرکت مشاوره بریتانیایی MEPS International آقای Jonathan Carruthers-Greene اظهار کرد: انتظار می رود ساخت و ساز مسکن در سال ۲۰۲۳ همچنان در حال کاهش باشد، اگرچه احتمال رکود در اواخر سال جاری وجود دارد. طبق بررسی های انجام شده پروژه ‌های زیرساختی بزرگ همچنان قابل اجرا هستند زیرا بسیاری از کشورها با چالش کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ ای صنعتی مقابله می‌ کنند. باید توجه داشت که چنین پیشرفت‌ هایی در طراحی، به‌ ویژه در بخش‌ های انرژی ‌های تجدید پذیر و زیرساخت ‌ها، منبع اصلی تقاضا در بخش ساخت ‌و ساز راکد اتحادیه اروپا است.

در این میان معامله گران گزارش دادند علیرغم افزایش سرمایه گذاری در پروژه های مهندسی عمران به اندازه ۲.۲ درصد در سال ۲۰۲۲، انجمن صنعت ساختمان اروپا (FIEC) انتظار کاهش ۲.۵ درصدی در سرمایه گذاری کلی در این صنعت در سال ۲۰۲۳ را دارد. باید توجه داشت که تنها کشورهای اتحادیه اروپا که انتظار رشد در سال جاری را دارند پرتغال و ایرلند هستند. باید توجه داشت که میزان رشد پروژه های عمرانی در پرتغال و ایرلند در سال ۲۰۲۳ به ترتیب ۳.۴ درصد و ۲.۵ درصد تعیین شده است.

به نقل از چندین منبع خبری، ساخت و ساز در بریتانیا نیز تا پایان سال ۲۰۲۳ کند خواهد شد. طبق بررسی های انجام شده، شاخص PMI این بخش نیز از ۵۱.۶ در ماه می به ۴۸.۹ در ژوئن سقوط کرد و فعالیت ساخت و ساز مسکن به پایین ترین سطح خود از می ۲۰۲۰ رسید.

همچنین تحلیل گران بازار اعلام کردند انجمن صنعت ساختمان اروپا (FIEC) افزایش هزینه انرژی و برخی مواد را عامل اصلی کاهش فعالیت ساختمانی در اروپا ذکر کرد. به عنوان مثال، داده های MEPS نشان می دهد که قیمت میلگرد فولادی در اروپا در حال کاهش می باشد. بررسی ها نشان می دهد قیمت میلگرد فولادی اروپا در ماه ژوئیه در مقایسه با حداکثر مقدار آن در آوریل ۲۰۲۲ حدود ۴۸ درصد کاهش یافته اند، اما همچنان بالاتر از سطح اعلام شده قبل از همه گیری کووید ۱۹ می باشد.

به نقل از برخی معامله گران، بخش ساخت و ساز چین در حال تجربه یک رکود بزرگ است. بر اساس گزارش اداره ملی آمار (NBS)، سرمایه گذاری در املاک و مستغلات در نیمه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷.۹ درصد کاهش یافت.

بررسی ها نشان می دهد در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳، قیمت فولاد در چین به طور قابل توجهی بالاتر از قبل از همه گیری بوده است. با این حال، قیمت میلگرد فولادی در چین در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳به ۳۱۷۰ یوان در هر تن رسید که نسبت به مدت مشابه در سال قبل با کاهش ۱۰.۵ درصدی همراه بوده است.

فعالان بازار اعلام کردند قیمت کلاف میلگرد فولادی در چین نیز در ۶ ماه نخست ۲۰۲۳ به ۳۳۶۰ یوان در هر تن رسید که نسبت به مدت مشابه در سال قبل با کاهش ۹.۹ درصدی همراه بوده است. بررسی ها نشان می دهد علیرغم اقداماتی که مسئولان برای حمایت از بخش املاک و مستغلات انجام داده اند، کاهش تقاضا در بخش ساختمانی بازار فولاد را تحت تاثیر قرار داده است. در نتیجه باید توجه داشت که فولادسازان به احیای بازار در ماه سپتامبر که فصل بارندگی به إتمام رسیده است، امیدوار خواهند بود.

به نقل از چندین منبع خبری، صنعت ساخت و ساز در ایالات متحده با ابتکارات قانونی مطلوب برای ساخت و ساز صنعتی از جمله قانون سرمایه گذاری در زیرساخت ها و مشاغل، قانون کاهش تورم و غیره حمایت شده است. بررسی ها نشان می دهد در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، سرمایه گذاری در ساخت و ساز صنعتی تقریباً دو برابر میانگین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۲ شده و به ۱۶۶ میلیارد دلار رسید. با این حال باید توجه داشت که ساخت و ساز مسکن خصوصی در ماه ژوئن کاهش یافته است.

شرکت مشاوره بریتانیایی MEPS International نتیجه گیری کرده است که بدون حمایت دولت از پروژه های مسکن، رشد محدود در بخش های ساخت و ساز اقتصادهای بزرگ در کوتاه مدت قابل انتظار است.

داده های Eurostat نشان می دهد که تولید در بخش ساخت و ساز اتحادیه اروپا در ماه می ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ حدود ۰.۴ درصد کاهش یافته است. با توجه به بررسی های انجام شده، تولید تعدیل فصلی ساخت و ساز اتحادیه اروپا در ماه می ۲۰۲۳ حدود ۰.۲ درصد در مقایسه با آوریل ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.