جستجو

آند کربن در تولید آلومینیوم و در سلول‌های احیا کاربرد دارد و وظیفه آن هدایت جریان الکتریسیته است. این محصول الکترودی است که از کربن ساخته شده و یا از کربن به عنوان رسانای اصلی خود استفاده می‌کند. کک نفتی، یک ماده نسبتا ارزان با رسانایی نسبتا خوب و محتوای کربنی بالاست که در تولید آند کربنی کاربرد دارد. طی سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۲، قیمت آند کربنی در جهان افزایشی بوده است. چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده این محصول در جهان است که تاثیر قابل‌توجهی بر تغییرات قیمت جهانی آن دارد. همچنین به‌ دلیل افزایش تولید و تقاضای آلومینیوم در جهان، تقاضای آند کربنی در جهان افزایش داشته و در همین راستا قیمت آن نیز رشد پیدا کرده است.


آند به‌ عنوان الکترود یا قطب مثبت، نقشی اساسی در فرایند تولید آلومینیوم ایفا می‌کند؛ به‌ طوری که در واکنش احیای آلومینیوم (ترکیب با اکسیژن موجود در اکسید آلومینیوم) مصرف می‌شود و وظیفه آن در سلول‌های احیا، انتقال جریان الکتریکی است. کیفیت آند، تاثیر بسیار زیادی در کیفیت آلومینیوم تولیدشده و فرایند آن دارد. در واقع آند باکیفیت مناسب در سلول‌های احیا، تسهیل‌کننده فرایند تولید و تضمین‌کننده محصول است.

آندهای کربنی از ترکیب کک کلسینه شده نفتی، قطران زغال‌سنگ و باقی‌مانده آندهای مصرف شده واحد احیا در دمای بالا، پخت و بلوک‌های کربنی بزرگی تولید می‌شوند. کک نفتی حاصل از پالایش نفت خام که دارای میزان کربن بالایی است، به‌ عنوان منبع اصلی کربن برای تولید آند به شمار می‌رود. مواد کربنی به‌ دلیل هزینه کم، فراوانی طبیعی، تولید آسان، رسانایی بالا و ریز ساختار قابل تنظیم کاربردی‌ترین گزینه‌ برای تولید آندها هستند. میزان مصرف آند کربنی به ازای تولید هر تن آلومینیوم حدود ۴۵۰ کیلوگرم است. شایان ذکر است که آند کربنی با اکسیژن تولید شده واکنش می‌دهد و در نتیجه به مرور زمان می‌سوزد؛ بنابراین نیاز به جایگزینی دوره‌ای دارد.

آلومینیوم به‌ عنوان پرکاربردترین فلز در تمامی بخش‌های صنعت حائز اهمیت است. این فلز بیشترین نرخ مصرف در میان فلزات صنعتی در جهان را داشته و به یک فلز استراتژیک برای کشورهای مختلف تبدیل شده است. به‌ همین دلیل تولید آند کربنی به‌ عنوان نقش اصلی در فرایند تولید آلومینیوم اهمیت زیادی دارد.

افزایش قیمت آند کربنی در جهان

طی پنج سال اخیر، قیمت هر واحد آند کربنی افزایش یافته است. چین به‌ عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده آند کربنی، بیشترین قیمت واحد را داشته و از میزان چهار هزار و ۳۰۳ دلار بر تن در سال ۲۰۱۸، به میزان چهار هزار و ۶۹۰ دلار بر تن در سال ۲۰۲۲ رسیده است. از سال ۲۰۱۸، صادرات چین افزایش داشته و از میزان ۴۶ هزار تن به ۱۲۱ هزار تن رسیده است. این امر به این معناست که چین علاوه بر تامین نیاز خود از آند کربن در صنعت آلومینیوم، به‌ دلیل تولید بالای این محصول می‌تواند تقاضای جهان را نیز برآورده کند.

به‌‌ ‎واسطه افزایش تقاضای آند کربنی در جهان به دنبال افزایش تولید آلومینیوم، قیمت آند کربنی نیز رشد پیدا کرده است. ژاپن به‌ دلیل تولید اندک آند کربنی، بزرگ‌ترین واردکننده آن در جهان است. قیمت هر واحد وارداتی آند کربنی در سال ۲۰۱۸ در ژاپن، ۳۴۷ دلار بر تن به ثبت رسیده و با افزایش محسوس در سال ۲۰۲۲، به میزان ۵۳۱ دلار بر تن رسیده است؛ البته لازم به توضیح است که قیمت‌های ثبت شده برای ورادات ژاپن، اختلاف محسوسی با قیمت‌های ثبت شده برای سایر کشورها و همچنین قیمت‌های جهانی دارد که می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. قیمت‌ این محصول بر اساس آمار ثبت شده در کشورهای صادرکننده به ژاپن، چیزی حدود دو هزار دلار بوده است.

قیمت آند کرنبی بر اساس میانگین جهانی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ صعودی بوده و از میزان یک هزار و ۳۴۹ دلار بر تن، به میزان سه هزار دلار بر تن رسیده است. از دلایل این افزایش می‌توان به افزایش قیمت و تقاضا در چین اشاره کرد که یکی از عوامل موثر بر قیمت آند است.

با توجه به اینکه تولید داخلی آند کربنی در ایران پاسخگوی نیاز کشور به این محصول نیست، عمدتا صادراتی برای این محصول از مبدا ایران ثبت نشده و ایران به‌ طور خالص واردکننده این محصول به‌ شمار می‌رود. آمار ارائه شده برای قیمت نیز مربوط به قیمت وارداتی این محصول است.

افزایش تقاضا و قیمت آند کربنی در پی افزایش تولید آلومینیوم

تولید آلومینیوم در جهان به‌ دلیل تقاضای زیاد افزایش یافته است؛ به‌ طوری که از میزان ۶۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن، به میزان ۶۹ میلیون تن رسیده و بنابراین قیمت آند کربنی به‌ دلیل تقاضای بالا، از میزان یک هزار و ۳۵۰ دلار بر تن، به سه هزار و ۵۸ دلار بر تن افزایش یافته است. چین با تولید ۴۰ میلیون تن در جهان، بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم بوده و به‌ عنوان غول جهانی در بازار آن شناخته شده است. از این رو یکی از بازیگران کلیدی برای تقاضا و قیمت آند کربنی است. چین نه تنها بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آند کربنی بلکه یکی از پایه‌های اصلی تولید و عرضه‌کننده آن‌ها در جهان نیز است. شرکت‌هایی مانند «Guangxi Qiangqiang»، «Jinan Aohai»، «Jining Carbon»، «Dezhou Yongxing Carbon» و «Jinan Wanfang Carbon» برای تولید آند کربنی در چین مستقر هستند.

با توجه به اینکه عمده مصرف آند کربنی در صنایع تولید آلومینیوم بوده، طبیعی است که نوسان بازار آلومینیوم به‌ عنوان یک عامل بنیادین موثر در بازار آند کربنی ایفای نقش کند؛ البته بی‌شک عوامل سمت عرضه از جمله میزان تولید این محصول به‌خصوص در کشورهای مهم و بزرگ عرضه‌کننده از جمله چین نیز تاثیرات خود را بر قیمت خواهند گذاشت.

منبع: فلزات آنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.