جستجو

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: هزینه‌ها در صنعت فولاد تقریبا هم پای نرخ دلار، رشد کرده و به همین دلیل حاشیه سود جالبی در شرکت‌های فولادی وجود ندارد.


یکی از کارشناسان صنعت فولاد با بررسی آخرین وضعیت معاملات محصولات فولادی در بورس کالا، اظهار داشت: در ۴ ماهه اول سال جاری تقریبا ۴٫۵ میلیون تن عرضه در بورس کالا داشتیم که ۲٫۲ میلیون تن آن معامله شده است. از طرفی، حجم معاملات نسبت به سال گذشته که ۱٫۶ میلیون تن معامله شده بود، بالاتر رفته و حتی می‌توان گفت عرضه تقریبا ۳۰۰ هزار تن نسبت به سال گذشته رشد پیدا کرده است.

وی در ادامه گفت: معاملات در بورس کالا نسبت به گذشته در روند بهتری قرار گرفته است به گونه‌ای که بهبود نسبی را نشان می‌دهد اما همچنان تقاضای مناسبی برای محصولات فولادی در بورس کالا وجود ندارد که دلیل عمده آن کاهش صادرات و محدودیت‌های موجود در آن است.

این کارشناس فولادی با اشاره به بهای تمام شده فولادی‌ها، بیان کرد: بحث بهای تمام شده برای فولادسازان کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. در این راستا، اگر فرض کنیم شرکتی گندله خریداری کرده و آن را به آهن اسفنجی تبدیل می‌کند، در سال ۱۴۰۱ قیمت تمام شده این واحد تقریبا ۳۵۰ دلار بوده که با افزایش هزینه انرژی که اخیراً برای فولادسازان تصویب شده، این نرخ نسبت به سال گذشته تقریبا عدد یکسانی است.

به گفته وی، متوسط نرخ دلار سال گذشته حوالی ۲۷ هزار تومان بود، این در حالی است که در حال حاضر متوسط نرخ دلار فولاد سازان حوالی ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان به صورت نیمایی لحاظ می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با وجود اینکه بورس کالا توانسته تا حدی قیمت‌های محصولات فولادی را کنترل و جبران کند اما می‌توان گفت هزینه‌ها در صنعت فولاد تقریبا همپای نرخ دلار، رشد کرده و به همین دلیل حاشیه سود جالبی در شرکت‌های فولادی وجود ندارد.

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.